Judith Tielemans
Judith Tielemans Binnenland 22 mei 2022
Leestijd: 2 minuten

KLM schrapt 54 vluchten door personeelstekort: ‘Een drukke dag’

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft vandaag 54 vluchten geschrapt vanwege personeelstekorten. Het gaat om vluchten binnen Europa, laat een woordvoerster weten. Ook morgen zullen er reizigers teleurgesteld worden: dan annuleert de luchtvaartmaatschappij 28 vluchten. Dat zijn in totaal dus 14 retourvluchten, die niet kunnen vertrekken binnen Europa vanwege personeelsgebrek.

KLM heeft net als andere luchtvaartmaatschappijen, zoals easyJet en dochtermaatschappij Transavia, erg veel last van personeelstekorten, maar ook van ziekteverzuim. Daarom schrapte de luchtvaartmaatschappij de afgelopen tijd al meer vluchten, om de werkdruk voor personeel te verlichten. Daarmee vertrekken er niet alleen minder vliegtuigen vanaf Schiphol, maar komen er dus ook minder vliegtuigen aan.

Drukke dagen op Schiphol

Luchthaven Schiphol heeft laten weten dat het druk is op de luchthaven. „Het is gewoon een drukke dag zoals we de afgelopen weken zien. „We zetten zoveel mogelijk collega’s in zodat alle passagiers op tijd hun vlucht halen”, aldus een zegsman.

Op de druktemeter van de website van de luchthaven valt te lezen dat vandaag een piekdag is, waarop passagiers „veel langer” in de rij moeten staan bij check-inbalies, de beveiliging en controle voor paspoorten. Ook voor morgen geeft de druktemeter een drukke dag aan, wederom met lange rijen.

Personeelstekort

Schiphol had eerder al gezegd dat het vanaf de meivakantie richting de zomer drukker zou worden, met name in de weekenden. Daardoor kunnen op piekmomenten lange rijen ontstaan. De weekenden zijn doorgaans drukker dan doordeweekse dagen.

In de meivakantie zorgde een personeelstekort bij ondersteunende diensten zoals de beveiliging voor chaos op de luchthaven. Een wilde staking bij vracht- en bagage-afhandelaars schopte het vluchtschema verder in de war.

Reizigers nemen lange rijen voor lief

Toch lijken reizigers de lange rijen voor lief te nemen. Reisorganisaties Sunweb, TUI en Corendon zeiden al eerder dat het „voor veel van onze klanten de eerste keer in lange tijd is dat ze eindelijk weer op vakantie kunnen gaan”. „Ze waren bereid de extra lange wachttijden op Schiphol te accepteren.” Vakbond FNV heeft echter weinig vertrouwen in de luchthaven en houdt het hart vast voor de zomervakantie.

Er is steeds vaker personeelstekort en dat kan zorgen voor werkstress

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.