Drukte voorbij op Schiphol? ‘Rijen blijven binnen de perken’
Nu de piek van de meivakantie voorbij is, zien reizigers de drukte op luchthaven Schiphol verminderen. Er zijn nog wel rijen, „maar die blijven binnen de perken”, zegt een woordvoerder. Schiphol raadt reizigers aan de druktemeters op de website en in de app te raadplegen. „Bij langere rijen dan verwacht past Schiphol de informatie op de website aan.”
Reizigers kunnen bij het invullen van hun vluchtnummer zien hoeveel drukte de luchthaven verwacht. Zo kan het rustig zijn, druk of extreem druk. Met het invoeren van deze functie hoopt de luchthaven reizigers beter te informeren over de drukte in vakantieperiodes. De druktemeters werden half april geïntroduceerd om reizigers voor te bereiden op eventuele rijen tijdens vakantieperiodes, zegt de woordvoerder.
Personeelstekort Schiphol
De luchthaven kampt al geruime tijd met grote personeelstekorten. Vooral tijdens de meivakantie kwam de drukte tot een hoogtepunt, zeker toen op zaterdag 23 april een staking uitbrak onder een deel van de bagageafhandelaars. Schiphol vroeg een weekend later aan luchtvaartmaatschappijen om boekingen te schrappen om de drukte te beheersen. KLM besloot tientallen vluchten te annuleren en er waren ook maatschappijen die vluchten verplaatsten naar Rotterdam The Hague Airport.
Schiphol nam tijdens de grote drukte de afgelopen twee weken diverse extra maatregelen, zoals het omleiden van passagiers buiten de vertrekhallen om chaos te voorkomen, evenals het inzetten van kantoorpersoneel om de passagiersstroom in goede banen te leiden. Ook kwam er een overkapping buiten voor reizigers die daar in de rij moesten staan.
Urenlang in de rij staan
Schiphol is niet de enige luchthaven die met drukte kampt. Ook reizigers op de luchthavens van Manchester en Birmingham zijn de dupe van personeelstekorten. Vandaag hebben reizigers er urenlang in de rij gestaan, melden Britse media. Door de drukte hebben meerdere reizigers hun vlucht gemist.
Op verschillende luchthavens in het land vonden afgelopen maand ook al chaotische taferelen plaats door personeelstekorten, bericht Sky News. De tekorten ontstaan door coronabesmettingen bij medewerkers van luchtvaartmaatschappijen en luchthavens, die al moeite hebben om vacatures te vervullen na het vertrek van personeel eerder tijdens de pandemie.
Actuele info over de drukte op Schiphol vind je hier.
Personeelstekort in de horeca: ‘In september wordt het nog erger’