Vond je de Albert Heijn duur? Het wordt nog duurder
Wellicht was het je opgevallen dat de boodschappen bij de Albert Heijn duurder zijn? Maar er klinken nu geluiden dat nog hogere prijzen in de supermarkt volgen. Waarom? De kosten voor productie gaan omhoog.
Frans Muller is de topman achter moederbedrijf Ahold Delhaize, waar ook de Etos en Bol.com onder vallen. Tegen RTL Z vertelt hij over de prijsstijgingen van de supermarktketen. Volgens hem betalen wij in de supermarkt meer „als prijzen van grondstoffen, energie, verpakkingen, transport of lonen stijgen”. Eerder schreef Metro ook over de koffieprijzen die stijgen en waar je de goedkoopste opties vindt.
Duurdere boodschappen door stijgende productiekosten
De supermarktketen voert stevige discussies met producenten om zo de prijzen niet te hard te laten oplopen. Viel het je op dat sommige schappen leeg bleven? Dat klopt, een conflict met de producent was dan de aanleiding.
Daarin houdt het moederbedrijf wel de vinger aan de pols bij de prijsstijgingen. Men ontwikkelt zelf ook producten voor hun huismerk en weten dus wanneer productiekosten stijgen. „Prijsstijgingen die we goed kunnen begrijpen waarvan we zeggen ‘ja, dat is reëel’, daarvan denken we dat klanten die ook zullen begrijpen”.
https://twitter.com/Joost6002/status/1493943119011852299
Conflicten met producenten supermarkt
In januari waren de prijzen al 6,4 procent hoger dan vorig jaar. Een behoorlijke inflatie dus, die volgens Muller de tweede helft van het jaar minder zal zijn. Eerder had Albert Heijn een conflict met Nestlé. De producent achter KitKat, Nestcafé en Maggi. Daardoor waren deze producten een tijd niet aanwezig in de winkel.
Vandaag werd ook bekend dat ruim 300.000 Albert Heijn-klanten zich aanmeldden voor Albert Heijn Premium. Klanten krijgen dan extra kortingen op biologische producten.
Goed jaar voor Albert Heijn en Bol.com
Overigens draaide webwinkel Bol.com een goed jaar. De verkopen stegen met 27 procent naar ruim 5,5 miljard euro. Daarvan bleef een winst van 166 miljoen euro over. In de tweede helft van dit jaar wordt het bedrijfsonderdeel naar de beurs gebracht.
Alhold Delhaize behaalde vorig jaar een totale omzet van 75,6 miljard euro. Maar ruim de helft daarvan verdiende het bedrijf in de Verenigde Staten. De winst van het bedrijf kwam uit op 2,2 miljard euro, tegenover 1,4 miljard euro een jaar eerder.