Bij 1 op de 5 ziekenhuispatiënten worden er fouten gemaakt, blijkt uit onderzoek
Bij een op de vijf mensen die in de afgelopen twee jaar een ziekenhuis heeft bezocht, zijn er fouten gemaakt in onder andere de diagnose of medicatie. Bij 13 procent van de ziekenhuispatiënten is het ook daadwerkelijk misgegaan.
Dit blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland, waarin ze ruim 7800 mensen ondervroegen over patiëntveiligheid.
Fouten gemaakt bij ziekenhuispatiënten
Uit de resultaten bleek dat de voornaamste oorzaak van het (bijna) misgaan, de gebrekkige communicatie was. Tussen zorgverleners onderling, maar ook tussen zorgverleners en patiënten. Bij de patiënten waar het bijna misging, vond 49 procent dat de zorgverlener dit had kunnen voorkomen. 37 procent vond dat ze zelf het probleem hadden kunnen voorkomen. Bij de 13 procent waar het ook echt misging, vond 63 procent dat de zorgverlener dit had kunnen voorkomen.
De gevolgen van de gemaakte fouten zijn groot. Bij 22 procent van de ondervraagden was er sprake van tijdelijk letsel, en bij 16 procent zelfs blijvende lichamelijke klachten. 19 procent van de patiënten ondervond psychisch letsel als gevolg van de gemaakte fouten, zoals angst of depressieve klachten.
‘Iedere fout is er een te veel’
Een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) reageert dat het „spijtig is dat het af en toe misloopt in de communicatie tussen zorgpersoneel en patiënt. We hebben natuurlijk te maken met nieuwe onderzoekstechnieken, een grote instroom van patiënten en coronatijd. Maar dat mag geen excuus zijn.”
Daar is Diane Veldman, directeur van Patiëntenfederatie Nederland, het mee eens. Zij vindt dat iedere fout er een te veel is. „Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat ze in veilige handen zijn in het ziekenhuis. Daarom is het goed dat we weten welke fouten er worden gemaakt.” Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat de meeste fouten worden gemaakt in het stellen van een diagnose en bij het verstrekken van medicijnen.
Ook blijkt dat ziekenhuizen zelf nog niet genoeg doen om een herhaling van de gemaakte fouten te voorkomen. In de gevallen dat er bijna iets misging, werd er vaker actie ondernomen om herhaling te voorkomen (11 procent) dan in de gevallen dat het echt misging (9 procent).
Leren van fouten
Veldman roept patiënten daarom op altijd met de dokter of het ziekenhuis in gesprek te gaan als het (bijna) misging. „Het gaat er niet om dat we mensen in het verdomhoekje zetten, maar dat we leren van fouten. Alleen zo maken we de ziekenhuiszorg die in het algemeen goed is, nog beter.” Nu zijn er nog veel patiënten (48 procent) die geen actie ondernemen als er fouten gemaakt zijn in het ziekenhuis. Een kwart vroeg wel een gesprek met de zorgverlener aan, en 13 procent diende een klacht of schadeclaim in.
Het onderzoek was een onderdeel van het programma Tijd voor Verbinding. Hierin streven de NVZ en Patiëntenfederatie er samen naar de patiëntveiligheid te verbeteren door effectievere uitwisseling van informatie.
Na ouderen en kwetsbaren krijgt ook zorgpersoneel boosterprik in België