Van Lienden plaatste kritische tweets om mondkapjesdeal te regelen
Sywert van Lienden plaatste vorig jaar een reeks kritische tweets met het doel binnen te komen bij het ministerie van Volksgezondheid. Dat werkte: zijn tirade was de directe aanleiding voor de beruchte mondkapjesdeal van 100 miljoen euro. Een dag daarvoor registreerde Van Liendens zakenpartner de domeinnamen van de commerciële bv waarin de miljoenenwinst terechtkwam. Dat meldt Follow the Money (FTM) op basis van eigen onderzoek.
FTM heeft toegang gekregen tot appverkeer van Van Lienden. Daaruit blijkt dat het een vooropgezet plan was om door middel van kritische tweets de mondkapjesdeal af te dwingen. „Heb even een noodkreet op twitter geslingerd om politiek deurtje te openen. Assistent minister is inmiddels in de app”, zou in een van de appjes van Van Lienden staan.
De publicitaire druk van Van Lienden was voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de directe aanleiding om zijn stichting Hulptroepen Alliantie – opgericht om de zorg ‘tegen kostprijs’ van mondkapjes te voorzien – binnen te halen. Dat bevestigen bronnen binnen het ministerie tegenover Follow the Money. Ruim een week later mondden de gesprekken uit in een deal van 100 miljoen euro.
Miljoenenwinst Van Lienden
De dag voor Van Liendens tweets, op donderdag 9 april, liet zijn zakenpartner Bernd Damme de domeinnamen reliefgoodsalliance.nl en reliefgoodsalliance.com vastleggen. Relief Goods Alliance is de commerciële bv waarmee de deal met de overheid werd uitgevoerd, en waarin de miljoenenwinst van de drie oprichters terechtkwam.
‘Kaas, coke en killers’: Der Spiegel bekritiseert drugsbeleid Nederland