Jongeren in de klimaattrein naar Glasgow: ‘Zij zijn juist degenen die moeten meepraten over hun eigen toekomst’
Wat krijg je als je een trein vol met klimaatbewuste jongeren, wetenschappers, politici, experts van NGO’s en mensen uit de spoorwegsector in een trein naar de klimaattop in Glasgow zet? Interessante, open gesprekken en duidelijke doelen. We spraken Mara de Pater (26), initiatiefnemer van Rail to the Cop.
Zondag is de belangrijkste klimaattop sinds die van Parijs in 2015 van start gegaan. COP26 vindt plaats in Glasgow en zaterdagavond rond 18.00 uur reed de ‘klimaattrein’ van Rail to the Cop de Schotse stad binnen. Aan boord zaten 500 passagiers die zich de komende twee weken allemaal op hun eigen manier willen inzetten voor een duurzamere toekomst.
De trein is een initiatief van Youth for Sustainable Travel, een jongerenorganisatie die zich inzet voor een duurzamere reissector. Ze promoten duurzame reisalternatieven, zoals de trein, en bedenken oplossingen en campagnes die duurzaam reizen mogelijk moeten maken. De klimaattrein naar Glasgow is in samenwerking met ProRail, NS en EuroStar gerealiseerd.
De klimaattrein naar Glasgow
Het doel van de trein, naast duurzaam vervoer naar de klimaattop promoten? Een gemengde groep samenbrengen om het gesprek rondom duurzaam reizen te openen. „Natuurlijk zaten er veel jongeren in de trein, maar ook mensen uit de spoorsector uit heel Europa, een deel van de Nederlandse delegatie, wetenschappers en experts van NGO’s. Een gemengde groep, en dat was ook de insteek. We wilden in de trein een cultuur ontwikkelen waarin we naar elkaar gingen luisteren”, vertelt vertelt Mara de Pater, voorzitter van Youth for Sustainable Travel. Dat de jongeren ook hun stem konden laten horen, was belangrijk. „Zij zijn juist degenen die moeten meepraten over hun eigen toekomst.”
Impact als individu
Hoewel niet iedereen het altijd met elkaar eens was, waren er wel grote lijnen te ontdekken in de gesprekken die gevoerd werden in de trein. Zo ging het veel over hoe je als individu impact kunt hebben. „Een uitkomst was dat je je als individu niet moet blindstaren op je eigen gedrag en hoe je dat aan kunt passen”, vertelt De Pater. „Je kunt ervoor kiezen om niet of minder te gaan vliegen en minder te reizen, en dat is heel goed, maar je moet ook nadenken: wat zijn andere plekken waar ik invloed heb? Je bent niet alleen consument, maar misschien ook wel werknemer of werkgever. Je kunt ook kijken of je daar misschien het gesprek kunt openen en je werkgever aanspreken op het bedrijfsbeleid.”
De Klimaattrein #RailtotheCOP is vertrokken! Samen met Emmelien en Freek ASN Bank geven we een workshop over Climate Finance. Inspirerend initiatief, een trein vol klimaatleiders! pic.twitter.com/KfW3qf8WPh
— Liset Meddens🔥 (@LisetMeddens) October 30, 2021
Kritische vragen stellen
Maar ook als burger kun je invloed uitoefenen, meent De Pater. „Je kunt je stem slim inzetten in jouw gemeente, land of in dit geval zelfs op internationaal niveau.” En dat is precies wat zij en haar medepassagiers de komende twee weken van plan zijn om te doen. „Er zijn een aantal evenementen waar we zelf ook input hebben of spreken. En er zijn evenementen waar we kritisch op zijn en onze stem gaan laten horen. Zoals die van ICAO, een internationale luchtvaartmaatschappij die veel mooie praatjes hebben maar weinig zeggen. Daar zullen we dan aanwezig zijn om kritische vragen te stellen.”
En kritische vragen hebben mensen de Youth for Sustainable Travel genoeg. Die kwamen ook uit de gesprekken in de trein van Rail to the Cop. „We zien nu dat de luchtvaart allerlei belastinguitzonderingen heeft, terwijl de meer duurzamere vormen die belastingen wel moeten betalen. Dat willen we eigenlijk andersom zien. Zorg ervoor dat de vervuilende luchtvaart wél of zelfs sterker belast wordt, en dat duurzame vormen van reizen subsidies of kortingen krijgen.”
‘We moeten aan de bak’
Maar eerst eens kijken wat er de komende twee weken uit de onderhandelingen tussen de naties komt. De Pater weet nog niet of ze het somber of positief in moet zien. „De plannen die de landen voor deze top hebben aangeleverd, zijn niet ambitieus genoeg. Daar halen we die 1,5 graad niet mee, bij lange na niet. Maar hopelijk wordt dat door de doorberekeningen voor hen ook duidelijk en scherpt dat de ambitie aan. Dat ze zoiets hebben van: shit, we moeten aan de bak.”
Of volgend jaar weer een speciale klimaattrein vol jongeren naar de top zal vertrekken, durft De Pater nog niet te zeggen, maar daar hoopt ze natuurlijk wel op. „Het lijkt mij heel gaaf als er niet maar één boot of trein gaat, maar dat er meerdere duurzame manieren komen om erheen te reizen. Zodat het nog veel toegankelijker wordt voor mensen buiten Nederland.”
Best veel mensen gaan toch echt met een TREIN van Nederland naar de klimaattop in Glasgow. 500 in deze. #COP26 pic.twitter.com/eVF5Jkphg5
— Rolf Schuttenhelm (@RolfSchuttenh) October 30, 2021
VN-klimaattop van start in Glasgow: klimaatdoelen (nog) niet toereikend