Ombudsman: gedupeerden toeslagenaffaire krijgen geen enkele duidelijkheid
De hersteloperatie van de toeslagenaffaire verloopt veel te traag, meldt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij vindt dat er meer ingrijpende maatregelen nodig zijn om gedupeerde ouders te helpen.
Deze bevindingen staan in het rapport Klacht gegrond, maar geen oplossing, dat vandaag verschijnt.
Achterstanden in de hersteloperatie
In de periode van maart tot en met juli werden er minder klachten van slachtoffers van de toeslagenaffaire afgehandeld. Dat terwijl er wel meer binnenkwamen bij Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT). De organisatie begon eind vorig jaar met de hersteloperatie van de kindertoeslagaffaire en behandelt sinds die tijd ook klachten die over de affaire worden ingediend. De Nationale ombudsman houdt in de gaten hoe de UHT met die klachten omgaat en heeft deze nu gebundeld in het rapport Klacht gegrond, maar geen oplossing.
De bevindingen zijn niet positief. „De UHT liep flinke achterstanden op en wettelijke behandeltermijnen zijn in meer dan een kwart van de gevallen overschreden”, aldus Van Zutphen. Wettelijk gezien moeten de ouders binnen een jaar worden geholpen, maar deze termijn is voor 5700 ouders in september overschreden. Ook regent het nieuwe klachten bij de organisatie, die allemaal blijven liggen. Volgens Van Zutphen is de werkwijze van de Belastingdienst te ingewikkeld.
Geen duidelijkheid voor gedupeerden toeslagenaffaire
Volgens het rapport krijgen de gedupeerde ouders ook veel te weinig duidelijkheid. „Ouders krijgen geen of te weinig informatie wanneer hun herstelverzoek wordt behandeld. Hierdoor weten zij vaak niet waar ze aan toe zijn. Daarmee zijn de stress en onzekerheid nog steeds aan de orde van de dag. Ouders willen deze kwestie emotioneel en financieel kunnen afsluiten, maar kunnen dat nog altijd niet”, zegt Van Zutphen. De ombudsman maakt zich vooral zorgen om de kinderen van de dupeerde ouders, meldt hij aan Trouw. „Ik krijg bijvoorbeeld van jongeren te horen dat ze een opleiding willen volgen, maar dit niet voor elkaar krijgen. Als deze kinderen weer een toekomstperspectief krijgen, heb je de ouders al voor een deel ontzorgd. Nu staat alles stil, voor het hele gezin.” Van Zutphen vindt dat een ambtenaar in dit geval iets voor die kinderen zou moeten doen, en regelen dat ze toch een studie kunnen volgen.
Zoals de naam van het rapport al aangeeft is er nog geen oplossing voor de schrijnende situatie. Bijna 50.000 mensen hebben zich als gedupeerde gemeld bij de belastingdienst. Demissionair staatssecretaris Alexandra van Huffelen liet eerder deze maand weten dat het nog heel lang gaat duren voor alle slachtoffers worden gecompenseerd. Op dit moment is slechts minder dan 10 procent geholpen. Vorige week sprak de koning met vijf slachtoffers van de toeslagenaffaire, iets wat de gedupeerden zelf een „heel fijn, warm gesprek” noemden. Ook de koning vindt dat de slachtoffers zo snel mogelijk geholpen moeten worden.
Rode Kruis blijft basisbehoeften inzamelen voor getroffenen coronacrisis