Lange rijen voor cafés vanwege overbelaste corona-app en DDoS-aanvallen
Niet alles verliep gisteren soepel met de Coronacheck-app. Op de eerste dag dat mensen een QR-code in de corona-app moesten laten zien, kampte deze met problemen. Naast dat de app veelvuldig in gebruik werd genomen, kreeg de server gisteravond te maken met DDoS-aanvallen. Dat laat een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid weten.
De aanvallen leidde ertoe dat mensen problemen hadden met het aanmaken van hun QR-code. Hoewel er, volgens de woordvoerder, op voorhand rekening was gehouden met de aanvallen, lukte het niet om ze allemaal af te wenden. „We hadden extra capaciteit ingericht, maar de DDoS-aanvallen zijn best fors”, verklaart de woordvoerder.
De problemen met de corona-app deden zich vooral voor bij mensen die nog geen QR-code hadden en deze dus moesten aanmaken of bij mensen die een maand lang geen gebruik van de app hadden gemaakt, waardoor zij weer opnieuw contact moesten maken met de server. Wie al een QR-code heeft kan deze namelijk offline laten zien. Later op de avond nam de drukte weer iets af.
Lange rijen voor cafés
Op meerdere plaatsen in het land stonden rijen voor cafés. Maar ook bioscoopbezoeken konden niet overal doorgaan. Op sociale media klaagden mensen over het slechte functioneren van de app.
Chaos in Nijmegen! Storing QR code en moeten wachten op wat we mogen…..anders wordt je zaak gesloten! @NPO1 @Jinek_RTL pic.twitter.com/oky438lSuM
— Khalid Oubaha (@OubahaKhalid) September 25, 2021
Ik dacht: ik check ff… #coronapas pic.twitter.com/mwKM84AJ4G
— Suzanne Unck (@suzanneunck) September 25, 2021
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) noemt de overbelaste corona-app een ‘vuistslag in het gezicht van horecaondernemers’. „Dit is heel wrang voor de horecaondernemers die ongevraagd met deze maatregelen moeten werken, dat dan op deze dag de techniek hen in de steek laat”, zegt algemeen directeur Dirk Beljaarts.
Volgens Beljaarts is er ook onvoldoende testcapaciteit voor mensen die met een negatieve coronatest op stap willen. „In wat minder dichtbevolkte gebieden, zoals Zeeland, moeten mensen te lang reizen”, verklaart hij. In andere plaatsen is het volgens hem lastig om een afspraak te maken.
„Hoe moeten horecaondernemers in godsnaam nog omzet maken als ze op alle manieren worden tegengewerkt?”, vraagt de KHN-directeur zich af. Volgens hem ziet het er naar uit dat de problemen met de corona-app nog wel een tijd duren. „En voor je het weet is het twaalf uur en moet de horeca weer dicht.”
Horecaondernemers niet blij met corona-app
Ook sommige horecaondernemers geven aan niet blij te zijn met de corona-app. „De chaos is compleet”, zei horecabaas Laurens Meyer, die eigenaar is van zo’n vijftig horecazaken door het hele land, zaterdagavond. „Nu staan overal honderden mensen pal op elkaar in de rij voor de controle bij de ingang. Dan kan het virus zich pas echt goed verspreiden. De overheid en het kabinet moeten direct stoppen met deze onzin. Horeca-ondernemers en hun gasten kunnen nu echt geen kant meer op. Wij kunnen niet veel meer doen dan kijken of er een groen vinkje staat op de corona-app en de mensen dan gewoon maar snel doorlaten.”
Sinds gisteren vervallen er veel coronaregels, maar moet iedereen vanaf 13 jaar een coronatoegangsbewijs bij zich hebben voor een bezoek aan een horecazaak, (sport)evenement of een kunst- en cultuurinstelling. De coronacheck-app kan hiervoor worden gebruikt.
Mona Keijzer ontslagen na uitspraken coronapas: ‘Zo handelt een staatssecretaris niet’