Kristel van den Bergh
Kristel van den Bergh Binnenland 13 sep 2021
Leestijd: 3 minuten

Uber moet chauffeurs in dienst nemen: ‘Een grote overwinning’

Vandaag deed de rechtbank van Amsterdam uitspraak in de rechtszaak van Vakbond FNV tegen taxibedrijf Uber. FNV spande deze zaak aan omdat de constructie van Uber volgens hen niet deugt. Uit gesprekken die de FNV met ‘honderden’ chauffeurs voerde, bleek dat zij vaak minder dan het minimumloon verdienen en geen recht hebben op pensioenpremie of ziektekostenvergoeding.

Naar aanleiding van de uitspraak moet Uber de chauffeurs officieel in dienst nemen en hen betalen volgens het taxi-cao.

Alleen ZZP’er op papier

Volgens de FNV zijn Uber-chauffeurs alleen op papier zzp’er. Want verder gedraagt Uber zich als een volwaardige werkgever, stelt de vakbond. Dit komt omdat de Uber-app de ritprijs bepaalt en het bedrag ook int. De chauffeurs krijgt het bedrag, minus de 25 procent commissie, iedere week uitbetaald.

FNV vindt dat Uber zich door deze constructie te veel als werkgever opstelt. Volgens de vakbond zijn écht zelfstandigen in staat om zelf de tarieven te bepalen en gaat 100 procent van de omzet naar hun eigen portemonnee. Gezien dat hier niet het geval is, deugt de constructie niet en moet Uber de chauffeurs in dienst nemen als werknemers.

Onder het minimumloon

Een ander groot kritiekpunt is het loon van de chauffeurs. Volgens de FNV zit dat namelijk vaak onder het minimumloon, rond de 11 euro per uur. Uber gaat er tegenin en stelt dat, ondanks de commissie, een uurloon van 24 euro haalbaar is.

Maar uit de ervaring van Volkskrant-journalist Jeroen van Bergeijk blijkt dat het uurloon nog lager ligt. Van Bergeijk werkte 5 maanden lang voor Uber en deed in totaal 527 ritten met de taxi-app. Over het loon van zijn eerste werkweek zegt de journalist en chauffeur het volgende:

„De eerste domper komt als de app na afloop van die eerste werkweek meldt wat ik heb verdiend. Ik ben 32 uur en 17 minuten aan het werk geweest. Dat levert, na aftrek van de 25 procent commissie die Uber voor elk ritje toucheert en btw, een omzet op van 493,65 euro.

Als ik daar dan ook nog mijn kosten voor benzine, het leasen van de taxi en het lidmaatschap van de taxicoöperatie – nodig voor de vergunning – van aftrek hou ik zegge en schrijve 185,12 euro bruto over. Oftewel 5,73 euro bruto per uur. Het bruto minimumloon voor iemand van 22 jaar of ouder bedraagt bij een werkweek van 36 uur 10,04 euro per uur.”

Investering van duizenden euro’s

Om aan het werk te komen als Uber-chauffeur, moet je aan een aantal eisen voldoen. Zo moet je een officiële chauffeurskaart ‘halen’. Dit is een rijbewijs voor chauffeurs en om deze kaart te krijgen, moet je examen doen bij het CBR. Daarnaast moeten chauffeurs een taxivergunning aanvragen, zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel én een speciale boordcomputer en blauw kenteken regelen. Volgens Van Bergeijk komt dit bij elkaar neer op „een investering van enkele duizenden euro’s”.

Aan bovenstaande kritiekpunten moet door de uitspraak een einde komen. De chauffeurs moeten contracten krijgen vanuit het taxi-cao en een fatsoenlijk uurloon ontvangen. Hoe Uber deze verandering precies doorvoert en wat deze uitspraak met de gemiddelde ritprijs doet, is niet bekend.

De uitspraak maakt een hoop reacties los in politiek (en niet-politiek) Nederland.

Uber gaat vanwege abortuswet aangeklaagde taxichauffeurs bijstaan

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.