Oekraïne waarschuwde maanden voor MH17 al voor onveilig luchtruim
Oekraïne heeft maanden voor de ramp met vlucht MH17 luchtvaartorganisatie Eurocontrol en andere Europese landen gewaarschuwd. Het land stelde dat het de veiligheid in het eigen luchtruim niet meer kon garanderen in verband met de agressie waar het van Russische kant mee te maken kreeg. Dit weet RTL Nieuws te melden. De waarschuwing van Oekraïne leek aan dovemansoren gericht te zijn, want het luchtruim bleef toch open, anders moest het vliegverkeer naar Azië namelijk omvliegen.
Deze informatie komt naar voren in een verslag uit mei 2014 van een vergadering van de European Civil Aviation Conference. De ECAC is een Europese organisatie voor samenwerking in de luchtvaart. Maar liefst 44 Europese landen zijn lid van deze organisatie.
Oekraïne uitte zorgen
Het verslag is van een vergadering die plaatsvond toen Oekraïne en Rusland al maanden met elkaar overhoop lagen. Zo waren Oekraïense troepen al geruime tijd in gevecht met pro-Russische rebellen en heeft Rusland het schiereiland de Krim ingenomen.
De situatie escaleerde toen Rusland besloot een eigen luchtverkeersleiding in te stellen voor het luchtruim van Oekraïne. De Russen gebruikten eigen radiofrequenties om contact te leggen met piloten. Volgens Oekraïne werd de territoriale integriteit van het land „op vele momenten en op vele wijzen aangetast” waren door Russische acties.
„Luchtvaartveiligheid kan niet worden gegarandeerd”
„De luchtvaartveiligheid kan daarmee momenteel niet worden gegarandeerd door de Oekraïense autoriteiten”, waarschuwde een hoge Nederlandse ambtenaar van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in het nu vrijgegeven gedeelte van het verslag. Hij was namens het ministerie aanwezig bij een vergadering van de ECAC. Een deel van zijn aantekeningen is nu, ruim zeven jaar na de ramp met MH17, openbaar gemaakt na een beroep van RTL Nieuws op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).
De directeur van Eurocontrol, Frank Brenner, liet destijds tijdens de vergadering weten dat ook hij zich zorgen maakte over de situatie in Oekraïne. Toch besloten de luchtvaartmaatschappijen om gewoon door het Oekraïense luchtruim te blijven vliegen.
Omvliegen kost extra brandstof
De overheid van Oekraïne zou namelijk fors geld verliezen als vliegtuigen niet meer door haar luchtruim zouden vliegen. Daarnaast zou het voor de Europese luchtvaartmaatschappijen veel duurder zijn om om te vliegen, aangezien dat extra brandstof kost. Daarbovenop komt ook nog dat Oekraïne en de Europese Commissie op dat moment bezig waren met het onderhandelen van een luchtvaartverdrag. Het sluiten van het luchtruim, was iets waar beide partijen geen belang bij hadden
6 jaar na neerschieten van MH17 nog geen informatie van Russen
Onder meer KLM en Malaysia Airlines vlogen gewoon boven Oekraïne. Andere luchtvaartmaatschappijen, waaronder Delta en British Airways, besloten wel om niet meer over door het luchtruim te vliegen. Zij vlogen gewoon om. Op 3 april stelde de FAA, de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, een vliegverbod in, waardoor Amerikaanse maatschappijen niet meer door het luchtruim van Oekraïne mochten vliegen.
MH17
Op 17 juli 2014 ging het gruwelijk mis. Toen werd passagiersvlucht MH17 neergehaald door een uit Rusland afkomstige Buk-raket. Dat gebeurde in het luchtruim van Oekraïne. Als gevolg hiervan kwamen alle 298 inzittenden, waaronder bijna 200 Nederlanders, om het leven.