Zeven op tien Nederlanders vindt agressie in het verkeer toegenomen
Nederlanders ervaren de afgelopen twee jaar steeds meer verkeersagressie. Dat blijkt uit onderzoek van Diks Verzekeringen. Hierdoor durft bijna de helft van de ondervraagden hun medeweggebruikers niet te wijzen op hun rijgedrag. „Het is maar de vraag of harder optreden daadwerkelijk resulteert in gedragsverandering.”
Automobilisten ouder dan 40 jaar merken de stijging het meest. Maar liefst 74 procent van die groep vindt dat agressie in het verkeer is toegenomen. Het landelijk gemiddelde van automobilisten die de verandering merkt ligt volgens het onderzoek op 69 procent. ‘Slechts’ 58 procent van de Noord-Hollanders merkt dit verschil. De provincie Zeeland staat bovenaan met 81 procent, gevolgd door de provincie Drenthe (78 procent).
Naast dat de verkeersagressie de afgelopen twee jaar is toegenomen, is „in de afgelopen tien jaar het aantal verkeersschade redelijk stabiel gebleven”, zegt Marc Diks van Diks Verzekeringen. „Opvallend genoeg wordt er in de maanden mei en juni de meeste verkeersschade gemeld en niet in de wintermaanden. Dit komt mogelijk omdat automobilisten bij slecht weer extra oplettend zijn. Die alertheid kan de hoeveelheid verkeersongevallen en de daaruit voortkomende agressie dus aanzienlijk beperken.”
Ruzie op de weg
Een op de vijf van de ondervraagde automobilisten heeft weleens te maken gehad met agressie in het verkeer. Ze kregen bijvoorbeeld te maken met afsnijden en remtesten. 23 procent van de ondervraagden heeft ook wel eens ruzie gekregen met een andere weggebruiker.
Meestal zijn het de mannen die in aanraking komen met verkeersagressie. Ruim 30 procent van de ondervraagde mannen heeft wel eens ruzie op de weg gekregen. Ten opzichte van de mannen, is het percentage vrouwen die ruziën op de weg slechts zeventien procent. Een ruzie kan soms hoog oplopen. Vaak zorgt agressie op de weg voor gevaar, en ook heeft het effect op de schaderegeling. „Zo verdraaien daders regelmatig hun verklaring en weigeren slachtoffers mee te werken uit angst voor wraakacties”, zegt Diks in het onderzoek.
Dagje manege eindigt in drama: vader (40) blijvend invalide geslagen voor ogen dochter https://t.co/lpKKO5GPPi
— Jeltjeb, Ik ben voor vrede. (@Jeltjeb) November 10, 2020
Tegenstanders optreden verkeersagressie
Van de 1108 van de respondenten ergert maar liefst 95 procent zich wel eens aan het rijgedrag van andere automobilisten. Opvallend is dat Audi- en-BMW-bestuurders zich minder vaak storen aan bumperklevers en hardrijders dan andere automobilisten. BMW-eigenaren zijn met 28 procent de grootste tegenstanders als het gaat om harder optreden tegen agressie in het verkeer.
Het landelijk gemiddelde van tegenstanders staat slechts op negen procent. „Het is maar de vraag of harder optreden daadwerkelijk resulteert in gedragsverandering. Je kunt het ook omdraaien en bestuurders belonen voor goed rijgedrag. Kijk bijvoorbeeld naar de huidige opkomst van ‘spaarflitspalen’, waarbij bestuurders geld inzamelen door onder de maximum snelheid te rijden. Een dergelijk beloningsstructuur voor boetevrij rijden zie ik ook wel voor me”, zegt Diks.
Lees ook: Zwaardere straffen voor roekeloze automobilisten en drankrijders