‘Hallo buurman’: Corona maakt ons een stuk socialer in de buurt
Ondanks alle ellende die de pandemie met zich meebrengt, blijkt het coronavirus ook positief effect te hebben. We voelen ons namelijk hartstikke goed in onze buurt. We zijn socialer, zeggen vaker ‘hallo’ op straat en zijn meer verbonden. En… de jongeren blinken uit.
Dat blijkt uit onderzoek van RegioBank. Aan de deelnemers werd gevraagd hoe zij aankijken tegen hun ‘buurtjes’. Vooral de jongere generatie is betrokken. Zij willen graag helpen bij het verbeteren van hun wijk. Ruim een derde van hen wil een steentje bijdragen aan hun buurt.
Waardering
Nederlanders voelen dus grotere betrokkenheid met de buurt. De jongere generatie, met de leeftijd van 18 tot 24 jaar, laat zien dat sinds de komst van het coronavirus het ‘buurtgevoel’ gegroeid is. Van hen waardeert bijna de helft (43 procent) meer de sociale rol van sportverenigingen. En ruim een derde van de jongeren (37 procent) wil een actieve bijdrage leveren aan de buurt. Bijvoorbeeld door als vrijwilliger te werken in de buurt of ouderen en eenzamen te helpen.
Ronald Beute is Marketing Manager bij RegioBank. Hij zegt: „Onderdeel zijn van een lokale samenleving, je eigen buurt, is in waardering gestegen. Lokale voorzieningen zoals een supermarkt en een klein winkelcentrum zijn belangrijk voor dat buurtgevoel. ”
Goede buur, verre vriend
Onder de deelnemers bleek het oud-Hollandse spreekwoord ‘Beter een goede buur dan een verre vriend’ ook van toepassing. Maar lieft 69 procent kan zich hierin vinden. Daarnaast laat 61 procent met een gerust hart de huissleutel achter tijdens de vakantie bij de buurman of buurvrouw.