Consumentenbond: ‘Prijs op supermarktschap klopt vaak niet’
Producten in Nederlandse supermarkten zijn vaak verkeerd geprijsd. Eén op de acht producten heeft bij de kassa een andere prijs dan op het schap staat vermeld, bleek uit een steekproef van de Consumentenbond. Bij slechts drie van de 28 supermarkten die de onderzoekers bezochten, klopte de kassabon helemaal met de prijs die in de winkel stond aangegeven.
Albert Heijn en Jumbo maakten de meeste fouten: bij die twee ketens was 22 procent van de artikelen verkeerd geprijsd. Met slechts 5 procent foutieve prijzen was Aldi het meest accuraat. Lidl volgt als tweede: daar klopte de prijs bij 7 procent van de producten niet. Bij Coop was het iets hoger, 8 procent. Spar volgt met 11 procent en in de bezochte filialen van Plus kwam de kassaprijs bij 15 procent van de spullen niet overeen met die op het schap.
Bijna helft verkeerd geprijsd
Bij één Jumbo-filiaal was maar liefst 40 procent van het winkelmandje fout geprijsd, meldt de Consumentenbond. De verkeerde prijzen bleken lang niet altijd in het nadeel van de consument te zijn. „Bij 51 producten was de kassaprijs lager dan in de winkel stond aangegeven”, meldt de bond. Van 36 producten was de kassaprijs juist hoger. Het prijsverschil was gemiddeld wel groter bij die laatste categorie.
Vooral bij aanbiedingen gaat het vaak mis, constateert de Consumentenbond. „Ruim de helft van de producten met een afwijkende prijs was een actieproduct.”
Kassaprijs juist
In de meeste gevallen is de kassaprijs de juiste. Prijsafwijkingen komen volgens de onderzoekers vooral voor omdat de de supermarkt de kaartjes niet heeft vervangen na een prijswijziging. Daar is een technische oplossing voor: elektronische prijskaartjes die automatisch aangepast worden als de prijs in het computersysteem wordt aangepast.
Hoeveel een product kost wordt vaak gewijzigd, erkent de Consumentenbond. Maar klanten moeten er toch vanuit kunnen gaan dat prijskaartjes bij de schappen kloppen. Wie aan de kassa wordt benadeeld, doet er volgens de bond verstandig aan om een foto van het schap te maken en het te veel betaalde bedrag terug te vragen aan de servicebalie.
Lees ook: Wie is de mol? Nou, dat is…