‘Digitale lessen hebben positieve invloed op prestaties leerlingen’
De door corona noodgedwongen digitale lessen, waren voor de scholieren zo gek nog niet. Dat vindt in ieder geval ongeveer de helft van de leraren.
Aan het begin van de coronacrisis had je die conclusie van de onderwijsmensen niet verwacht. De leraar hoort nu eenmaal voor de klas, de leerlingen aandachtig in de schoolbanken in plaats van aan de keukentafel met videobellende thuiswerkers als ouders naast zich.
Volgens bijna de helft van de Nederlandse onderwijsprofessionals heeft de overstap naar digitaal lesgeven echter een positief effect op de prestaties van hun leerlingen. Dit blijkt uit onderzoek van SLBdiensten onder 523 Nederlandse leraren en leraressen en is vanmorgen bekendgemaakt. Mede hierdoor wil 53 procent van de ondervraagden in de toekomst graag vaker digitaal les (blijven) geven.
Anderen: te druk voor digitale lessen
Een vleugje ‘wij van wc-eend’ is er wel: SLBdiensten is namelijk een intermediair tussen de softwarebranche en het voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs. De Algemene Vereniging Schoolleiders stelde in mei dat de meeste scholen niet van plan zijn door te gaan met thuisonderwijs. De reden daarvoor was dat leraren het straks simpelweg te druk hebben met reguliere lessen, waardoor er geen ruimte is om leerlingen ook nog online te doceren.
Maar goed, dat was toen en ‘SLB’ deed geen onderzoek. Dat is uitgevoerd door marktonderzoeker PanelWizard.
Ouderen enthousiast
Door het coronavirus heeft de hele onderwijssector onverwacht snel de overstap moeten maken naar volledig digitaal lesgeven. Dat was in het begin natuurlijk een enorme operatie. Een meerderheid van de leraren van 60 jaar en ouder is van mening dat dit een positieve invloed heeft op de resultaten van leerlingen (54 procent). Deze groep keek misschien wel het meest tegen de digitale lessen op.
Opvallend genoeg zijn hun jongere collega’s tot 30 jaar hier het minst van overtuigd, onder hen bedraagt dit percentage 35 procent. „De meeste onderwijsinstellingen gingen van de een op de andere dag van fysiek lesgeven over naar volledig digitaal lesgeven”, zegt Jeroen Borgsteede, directeur van SLBdiensten. „Het verheugt me dan ook dat de eerste ervaringen positief zijn.”
Overstap verliep soepel
Hoewel de bijzondere omstandigheden onderwijsinstellingen geen andere keus liet dan digitaal les te gaan geven, verliep deze overstap volgens 66 procent van de respondenten soepeler dan verwacht. Vooral de onderwijsprofessionals in het noorden van Nederland viel de overgang naar digitaal lesgeven mee (72 procent). Van alle ondervraagde onderwijsprofessionals is 87 procent tevreden over de manier waarop hun onderwijsinstelling de transitie naar volledig digitaal lesgeven heeft gemaakt.
Ruim de helft van de onderwijsprofessionals geeft aan dat hun visie op digitaal lesgeven in de afgelopen maanden voorgoed is veranderd. Borgsteede: „Hoewel het voor sommige partijen even wennen was, zijn wij positief verrast door de manier waarop de meeste onderwijsinstellingen zijn omgegaan met de overstap naar volledig digitaal lesgeven.”
Onderwijs van de toekomst
Uit het onderzoek blijkt dat de overstap naar digitaal lesgeven waarschijnlijk geen tijdelijke verandering is. Zo verwacht 85 procent van de ondervraagden dat digitaal leren een grote(re) rol gaat spelen in het onderwijs van de toekomst. Daarbij is het van belang dat digitaal lesgeven van positieve invloed blijft op de resultaten van leerlingen. De onderwijsprofessionals noemen in dit verband onder meer de volgende punten van aandacht: bijscholing van docenten op het gebied van digitaal lesgeven en de balans tussen fysiek en digitaal lesgeven. Maar ook snelle wifi, de beschikbaarheid van een goede laptop voor zowel leerlingen als leraren. En oplossingen voor fraudegevoeligheid bij het afnemen van toetsen zijn volgens hen voorwaarden voor succes.