Veel middelbare scholen schaffen zittenblijven af, zorg om lerarentekort
Een meerderheid van de middelbare scholen laat de regels los die normaal voor leerlingen gelden om over te gaan. Ruim een derde (38 procent) van de scholen geeft aan dat zittenblijven dit jaar helemaal wordt afgeschaft vanwege de problemen met lesgeven door het coronavirus.
Dat meldt Algemene Vereniging Schoolleiders op basis van een enquête die door 149 scholen is ingevuld. Die zijn samen goed voor 20 procent van de leerlingen in het regulier voortgezet onderwijs.
53 procent van de scholen geeft aan dat de ‘normale overgangsnormen’ niet gelden. 41 procent zegt nog wel gewoon op basis van rapportcijfers een bindend advies te geven over zittenblijven of overgaan. Ruim 5 procent heeft nog geen keus gemaakt.
Ouders laten bepalen
Een deel van de scholen (15 procent) kiest ervoor om ouders te laten bepalen of hun kind overgaat. Het Ulenhofcollege in Doetinchem geeft als enige in de enquête aan dat de eindbeslissing bij de leerling ligt.
Middelbare scholen sloten op 16 maart de deuren vanwege de uitbraak van het coronavirus. Sindsdien krijgen leerlingen digitaal les. Volgende week dinsdag mogen de scholen weer open.
Zorgen om lerarentekort
De zorgen over een nijpend lerarentekort op basisscholen na 8 juni nemen toe. Op 37 procent van de scholen was al sprake van onderbezetting. Bij 55 procent van de scholen ontbreken nu ook leraren vanwege het coronavirus. „Er waren al te weinig leraren en nu helemaal”, zegt vicevoorzitter Ingrid Doornbos van de AVS.
Vanaf 8 juni gaat het basisonderwijs weer volledig open nadat scholen eerder dicht moesten vanwege het coronavirus. „Veel scholen konden de afgelopen weken nog wat schuiven binnen hun team, maar de bezetting wordt spannend als de scholen helemaal opengaan”. Ongeveer 15 procent van alle schoolleiders is bang voor overvolle lokalen als scholen weer volledig opengaan.
De AVS stelt verder dat de meeste scholen niet van plan zijn door te gaan met thuisonderwijs, dat vanwege het coronavirus noodzakelijk werd. De reden daarvoor is dat leraren het straks simpelweg te druk hebben met reguliere lessen, waardoor er geen ruimte is om leerlingen ook nog online te doceren.