KLM gaat weer geld teruggeven bij geannuleerde vluchten
KLM gaat klanten van wie de vlucht de komende tijd geannuleerd wordt, de mogelijkheid geven om geld terug te krijgen. Eerder werd er door luchtvaartmaatschappijen alleen gecompenseerd in de vorm van vouchers.
Met de mogelijkheid om geld terug te vragen bij reageert KLM op de uitspraken van de Europese Commissie. Woensdag liet de Commissie weten dat het tegen de regels is om alleen vouchers aan te bieden als een vlucht geannuleerd is. Volgens Eurocommissaris Vestager is het een fundamenteel recht van consumenten dat ze geld kunnen terugvragen als een dienst niet geleverd wordt.
Situatie gestabiliseerd
„De situatie in de luchtvaart is nu iets meer gestabiliseerd. In dit licht en ook door de nieuwe aanbeveling van de EU Commissie, heeft minister Van Nieuwenhuizen besloten haar eerdere aanwijzing tot 1 juli aan Inspectie Leefomgeving en Transport in te trekken. KLM zal haar beleid hierop zal aanpassen”, verklaart de luchtvaartmaatschappij.
Langer wachten op geld
Het is nog steeds mogelijk om een voucher te krijgen ter waarde van de geboekte vlucht. Al hebben klanten van KLM nu dus ook de mogelijkheid om hun geld terug te vragen wanneer een vlucht geannuleerd is. KLM waarschuwt wel dat klanten misschien wat langer dan normaal op hun geld moeten wachten. Dit komt doordat er veel vluchten geannuleerd zijn.
De vouchers die al zijn vergeven kunnen na twaalf maanden alsnog worden omgezet in geld. Dat kan alleen als de voucher niet of niet helemaal is gebruikt. Verder kondigt KLM aan binnenkort met een plan te komen om de vouchers aantrekkelijker te maken.