MOMO komt met ‘positieve vervuilerstaks’
Korting op eten en drinken als je met de fiets op het openbaar vervoer naar het festival komt. Dat is wat het Motel Mozaïque Festival verstaat onder haar ‘positieve vervuilerstaks’. Een manier om bezoekers die goed en groen bezig zijn te belonen.
Groene korting
Het festival gelooft dat zo’n beloning motiverender is dan mensen een boete opleggen wanneer ze iets niet goed doen. Met de groene korting krijg je 10 cent korting op elk drankje en eten dat je bestelt op Plaza Mozaïque, het vrij toegankelijke hart van het festival op het Schouwburgplein. Ook krijg je er 10% groene korting op speciale MOMO-merchandise.
Bezoekers ontvangen een groene-stempelkorting wanneer ze aan de infobalie van het festival een foto of video van die dag tonen, waarop ze al fietsend of reizend met het OV te zien zijn.
Vervuilend vervoer
,,Vervoer is een van de grootste vervuilers die bij een festival komt kijken”, verklaart de organisatie haar beweegredenen. ,,Door groene korting te geven aan mensen die met het openbaar vervoer en de fiets gaan, stimuleren wij hen te kiezen voor duurzaam transport, zodat we gezamenlijk een steeds kleinere voetafdruk maken.”
Festival als onderzoeksterrein
Het festival is volgens Motel Mozaïque een ideale plek om nieuwe, groenere benaderingen in de stad uit te proberen. Drie dagen lang, van 18 tot en met 20 april, is het festival een tijdelijke mini-samenleving, die de stad weerspiegelt. Slaat de korting aan en motiveren we mensen groener te reizen? Dan wil het festival hiermee de politiek inspireren deze interventie ook op grotere schaal uit te proberen.
Gastvrij en duurzaam
De groene korting is onderdeel van de verduurzaming van Motel Mozaïque waarmee het festival actief bijdraagt aan een gastvrij en duurzaam Rotterdam. Zo serveert het festival bijna volledig vegetarisch eten, is het vrij van wegwerpbekers en werkt MOMO met Nieuw Thuis Rotterdam samen om jonge nieuwkomers met een migratieachtergrond als vrijwilliger op het festival werkervaring te laten opdoen.
Nieuwe manieren van consumeren
Tot slot organiseert het festival een nieuwe markt: Market Mozaïque, waar jonge Rotterdamse makers en ondernemers nieuwe manieren van consumeren presenteren. Van koffie gezet door ex-gedetineerden (Heilige Boontjes) tot dineren met geredde groenten en fruit (Groenten zonder grenzen). En van kledingswappen (Awearness Kollektif) tot het oppimpen van je T-shirt met een modder-zeefdruk van MOMO (Mud Shirts).
Kijk voor meer informatie en tickets op www.motelmozaique.nl.