Metroreizen via QR-codeticket
Met behulp van een mobiel QR-codeticket met de metro reizen. Het kan sinds deze week bij de RET. Eerder konden reizigers in de tram, bus en op de Fast Ferry al via een dergelijk systeem betalen.
Nooit meer zoeken naar kaartjesautomaat
,,Het nieuwe ticket biedt vooral uitkomst voor reizigers die af en toe gebruik maken van ons vervoer”, aldus RET-directeur Maurice Unck. ,,Zij kunnen voortaan hun kaartje vooraf online kopen en hoeven niet meer te zoeken naar een kaartverkoopautomaat.”
Rode barcodesticker
Reizigers checken in en uit door het mobiele barcodeticket voor een metropoortje of een zogeheten ‘validator’ te houden. De poortjes die de barcode accepteren, zijn aangegeven met een rode barcodesticker. Op metrostations zonder poortjes accepteren alle validators de barcode.
Betalen via de app
Om zo’n barcodeticket te kunnen bestellen, download je de RET Barcode app en maak je eenmalig een account aan. Het mobiele ticket verschijnt na betaling in de app. Vervolgens activeer je het ticket vlak voordat je het gebruikt.
Slim van A naar B
Unck zegt dat het QR-codeticket voor de RET de volgende stap is in de richting naar mobiel betalen. ,,Steeds meer willen reizigers een oplossing waarmee ze op de slimste manier, op basis van persoonlijke voorkeuren, van A naar B gaan.”
Mobiele technologie
,,Vaak is dat een combinatie van vervoermiddelen, bijvoorbeeld van OV naar deelfiets of deelauto. Dat vraagt om een nieuwe visie van mobiliteitsaanbieders, waarbij zij meer samenwerken. Mobiele technologie zoals de barcode app helpt daarbij.”
Stap vooruit
Jean-Philippe de Rek, Managing Director Thales Transportation Systems, sluit zich daarbij aan. ,,Met deze app leggen we de basis voor nieuwe klantgerichte betaaloplossingen en nieuwe deur tot deur mobiliteitsdiensten. Een mooie stap vooruit in de samenwerking tussen RET, Thales en Bytetoken.”