35.000 kerstpakketten voor voedselbanken
De afgelopen dagen zijn maar liefst 35.000 pakketten ingepakt voor de voedselbanken door medewerkers van Mars, NIBC, Shell, Unilever en Upfield. Onder andere in Rotterdam staken honderden medewerkers hun handen uit de mouwen, daarbij geholpen door Voedselbank-ambassadeurs René Froger en Danny Blind
Aandacht voor armoede
Doel voor dit jaar was om alle gezinnen die afhankelijk zijn van de voedselbanken te voorzien van een pakket. Daarnaast is de actie bedoeld om aandacht te vragen voor armoede in Nederland. De pakketten bevatten verschillende voedingsmiddelen en zijn samengesteld met de hulp van de deelnemende bedrijven.
Blijvende traditie
,,Acht jaar geleden zijn wij begonnen met deze actie”, aldus Leonard de Mol van Otterloo van Unilever. ,,Het was onze ambitie om het aantal pakketten dit jaar ruim te verdubbelen. Het is een mooie stap dat we dit jaar voor het eerst heel Nederland kunnen bedienen met alle deelnemende bedrijven. Wat ons betreft, is dit een blijvende traditie en betrekken we er het liefst nog meer partners bij.”
Drukke periode
De periode voor kerst is traditioneel één van de drukste van het jaar voor de Voedselbank. Daarom zijn alle extra handjes van harte welkom, stelt Willem van Prooijen van Voedselbanken Nederland. ,,Wij zijn erg dankbaar dat we met de hulp van deze partners dit jaar maar liefst 35.000 gezinnen kunnen voorzien van een kerstpakket. Iedereen verdient het om voldoende eten en drinken te hebben. Juist in deze periode van het jaar is het extra noodzakelijk dat deze boodschap geuit wordt.”
Voedselbanken Nederland verdeelde in 2017 met behulp van 11.000 vrijwilligers wekelijks ruim 35.000 voedselpakketten vanuit 169 lokale voedselbanken. In totaal waren vorig jaar 132.500 Nederlanders afhankelijk van de voedselbank.