Ilja Post
Ilja Post Binnenland 13 jul 2018
Leestijd: 3 minuten

Tech-savvy generaties dankzij Digital Playground

Films maken, fotografiebewerking, leren programmeren en virtual reality. Jaarlijks volgen ruim 5000 leerlingen mediaworkshops bij Digital Playground, dat dit jaar zijn 20-jarig jubileum viert. Hele generaties hebben ze zo tech-savvy gemaakt.

Ontstaansgeschiedenis

Zelf staat directeur-bestuurder Henry Vorselman alweer zo’n zeventien jaar aan het roer van de culturele instelling. Lang genoeg om zich de ontstaansgeschiedenis nog levendig te herinneren.

Drie dagen na Google

,,Op 7 september 1998, drie dagen nadat Google werd opgericht, organiseerde theater Hal4 voor het eerst een evenement met de naam Digital Playground. Ver voordat YouTube en social media bestonden, zagen de organisatoren al de noodzaak van een evenement waar jongeren de creatieve kant van de computer konden ontdekken.”

‘Nieuwe media’

,,Workshops beperkten zich toen nog vooral door wat fotoshoppen en films maken met camera’s waar een floppy inging die na 15 seconden al vol zat”, zegt hij. ,,Maar naarmate de techniek zich verder ontwikkelde, kwamen daar steeds meer ‘nieuwe media’ workshops bij; van het bouwen van websites tot het maken van geluidscollages of stop-motion filmpjes.

Leegstaand pand

Een vast media-lab hadden ze toen nog niet. Tot 2004 was Digital Playground een jaarlijks terugkerend evenement dat ergens in Rotterdam in een leegstaand pand werd georganiseerd. Dat veranderde toen OC&W en de Gemeente Rotterdam het project opnam in het Cultuurplan 2005-2008.

,,Structurele subsidie maakte het mogelijk om Digital Playground een meer permanent karakter te geven en in de zomer van 2004 betrokken we de kelder van de Cinerama bioscoop, waar vroeger de studentendiscotheek Quasimodo zat.”

Mediawerkstukken

Zeven jaar lang schaafden ze daar verder aan hun concept: het maken van mediawerkstukken over een cultureel of kunstzinnig onderwerp. Dat sloeg dermate aan dat de populariteit van de workshops een enorme vlucht nam – ook buiten Rotterdam.

Er ontstonden samenwerkingen met diverse musea, maar ook met organisaties als het Nederlands Filmfestival, IFFR, IDFA en het Filmhuis Den Haag, waar een eigen team workshops ging geven. We tourden langs scholen, steden en zelfs enkele zomers langs asielzoekerscentra.

Media-lab

Toen in 2009 Stichting Hal 4 ophield te bestaan, kon Digital Playground een doorstart maken als zelfstandige stichting. Dat gaf hen de mogelijkheid te groeien en vooral kwalitatief steeds beter te worden. ,,Met de verhuizing naar ons huidige media-lab op het verlengde van de Witte de Withstraat werden we eindelijk volwassen, maar het economisch en politieke tij zat kort daarna niet mee.”

Unieke culturele instelling

In 2013 viel echter de landelijke subsidie weg, waardoor de focus terug naar Rotterdam moest worden verlegd. Een moeilijke periode, erkent Vorselman. Maar daarmee heeft Rotterdam nu wel een unieke culturele instelling in huis, speciaal voor Rotterdamse jongeren.

,,Nergens in Nederland kunnen scholen dag in dag uit terecht voor een breed scala aan workshops waarin je met hele klassen tegelijk zelf aan de slag gaat met media als bij ons.”

In de kijker spelen

Dat gezegd hebbende, hoopt Digital Playground zich in de toekomst ook meer in de kijker te spelen bij de ‘gewone’ Rotterdammer. Bijvoorbeeld door ook in de schoolvakanties open te zijn voor kinderen die meer willen doen met film, fotografie, animatie, games ontwerpen, programmeren, vloggen en ontwerpen.

Vakantieworkshops

Aan het eind van de zomervakantie, op 21, 22 en 23 augustus, geven ze daarom weer drie dagen workshops. Iets wat Vorselman in de komende jaren hoopt uit te breiden naar meerdere dagen in de vakantieperiode of ook de reguliere weekenden.

Interesse? Voor meer informatie: https://digitalplayground.nl/

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.