Ilja Post
Ilja Post Binnenland 27 jun 2018
Leestijd: 3 minuten

Je gaat op reis en… maakt een docu over de Balkan

Hoeveel het kost om je droom waar te maken? In het geval van Stef Brok en zijn vriendin Janneke van Doornik exact 72 dagen, 149 donateurs en 9.515 euro. Dat was het crowdfundingbedrag dat ze nodig hadden om hun zes maanden lange reis door de Balkan te vertalen naar een bioscoopwaardige documentaire.

Balkan Triangle

Afgelopen woensdag was er een voorvertoning voor vrienden, familie en donateurs in Cinerama. Maar als het aan het stel ligt, is dat slechts het begin. Uiteindelijk doel is om de ‘docu’ Balkan Triangle op de schermen van diverse filmfestivals door heel Europa geprojecteerd te zien.

Ambitieus plan

Stef: ,,Bijna twee jaar geleden hebben Janneke en ik iets gedaan dat enerzijds zeer ambitieus, maar tegelijk volslagen idioot was We zijn in onze auto gestapt om een half jaar lang door voormalig Joegoslavië te trekken en al reizende een documentaire te maken over de Balkan-oorlog. Of liever: over de mensen die voorafgaand en tijdens dit conflict hun best deden via de media een weerwoord te bieden aan het opkomende nationalisme.”

Bruggenbouwers

De twee zijn tijdens hun reis diep in de geschiedenis gedoken en hebben alle research gedaan, terwijl ze van plek naar plek reden. ,,Zodoende hebben we in steden als Prishtina, Belgrado en Sarajevo een aantal fantastische verhalen ontdekt over burgers als jij en ik die een brug probeerden te bouwen tussen de verschillende bevolkingsgroepen en zich verzetten tegen het regime van Milošević.

Opkomend nationalisme

Terwijl ze door de Balkan reisden en zich verdiepten in deze verhalen voelden Stef en Janneke ook de noodzaak van de film, omdat we volgens hen ,,opnieuw in een tijd leven van opkomend nationalisme en populisme, waarin de rol van de media van groot belang zal blijken”.

Rechten afkopen

Nadat ze weer in Nederland waren, hebben ze zich dan ook vol overgave gestort op het uitzoeken en maken van een goede verhaallijn, archiefmateriaal zoeken en de montage van de film. Dat bracht alleen flink wat kosten met zich mee. Zo moesten ze onder andere de rechten van het gebruikte archiefmateriaal afkopen, al het materiaal vertalen en een voice-over opnemen.

Filmfestivals

Om al die dingen en meer te kunnen bekostigen, zijn ze een crowdfundingactie gestart die inmiddels geslaagd is. ,,In 72 dagen haalden we 9515 euro op; zelfs 15 euro meer dan beoogd. Nu is er dus een film die we bij diverse filmfestivals door heel Europa hebben ingezonden, in de hoop dat deze er ook vertoond gaat worden.”

Fake news

,,Waarom? Omdat de rol van de media ook nu weer onder een vergrootglas ligt”, aldus Stef. ,,Termen als ‘fake news’ en ‘alternative facts’ vliegen je om de oren. Deze film dwingt ons onszelf af te vragen of we iets geleerd hebben van het verleden of niet. Laten we ons weer ringeloren door populisten, met alle gevolgen van dien. Of zeggen we: ho, stop en niet verder en proberen we ons juist te laten leiden door wat ons verbindt in plaats van wat ons scheidt.”

Hoe zo’n do-it-yourself-documentaire er dan uit ziet? Kijk en oordeel zelf: https://vimeo.com/277109772

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.