Nieuwe campagne tegen overlast toeristen Amsterdam
Amsterdam wil jonge toeristen door middel van een nieuwe campagne confronteren met ontoelaatbaar gedrag als wildplassen, lawaai maken en dronkenschap.
Project Enjoy & Respect houdt het tolerante karakter van Amsterdam in het achterhoofd: je bent vrij om te doen wat je wilt, maar behandel elkaar en de stad met respect. Zo niet, dan moet je betalen.
Geld betalen
Aan Het Parool vertelt strateeg Nico Mulder van Amsterdam Marketing dat deze groep het meest aan slaat op geld. „Dat je iets niet mag, zegt hun niet zoveel. De mededeling dat je 140 euro moet betalen als je loopt te lallen, doet dat wel.”
De campagne richt zich specifieke op mannelijke bezoekers tussen 18 en 34 jaar oud. Uit een onderzoek naar het sociale klimaat van Amsterdam blijkt dat deze groep, afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk en Nederland zelf, de grootste overlast in de hoofdstad veroorzaakt.
Vanaf donderdag worden bezoekers door middel van posters op toeristische trekpleisters als De Wallen en het Rembrandt- en het Leidseplein gewezen op de gevolgen van wangedrag. De campagne komt ook via internet naar boven als mensen zoeken met termen als ‘kroegentocht Amsterdam’.