It giet oan! Noord-Zuidlijn opent op 22 juli
Het heeft miljarden extra gekost en het is bijna 7 jaar na de oorspronkelijke opleverdatum. Maar het megaproject is afgerond. Er gaan eindelijk metro’s rijden tussen Amsterdam-Noord en Amsterdam-Zuid. De Noord-Zuidlijn gaat definitief op 22 juli rijden.
De betrokken partijen hebben dit donderdag besloten. De metro, die Amsterdam-Noord met de Zuidas verbindt, rijdt echter wel met een aangepaste dienstregeling. Ook waarschuwt vervoersbedrijf GVB reizigers rekening te houden met kinderziektes, zoals verstoringen, die zich naar verwachting ,,zeker in het eerste half jaar” voordoen.
Elke zes minuten
Aanvankelijk was het de bedoeling in de spits twaalf keer per uur te rijden, maar dat wordt nu tien keer per uur. In de avonduren gaat de metro om de zeven tot acht minuten. De gemeente deed vorige maand al een voorstel tot het terugbrengen van de frequentie om onder meer de veiligheid te kunnen garanderen.
,,It giet oan, maar de vlag gaat nog niet uit”, zei vervoerswethouder Pieter Litjens. ,,Dit blijft een project dat tot het allerlaatste moment razend spannend is.”
https://twitter.com/GVBnieuws/status/981559426111897600
Testtraject
Vanaf 22 juli moet blijken hoe de Noord-Zuidlijn functioneert in samenhang met het bestaande netwerk. Dat kan niet vooraf worden getest. Het vervoersbedrijf verwacht dat dit niet probleemloos zal verlopen en houdt rekening met problemen in de actuele reisinformatie bij verstoringen of het tijdelijk uitvallen van een metro of zelfs de gehele lijn. Volgens GVB-directeur Alexandra van Huffelen is berekend door deskundigen dat het zou kunnen gaan om zo’n vier verstoringen per week van langer dan een half uur.
De komende tijd test het GVB de metrolijn nog uitgebreid met testreizigers. Al 16.000 mensen hebben zich aangemeld, maar er is nog plek voor meer.
Begin dit jaar concludeerden deskundigen na een onderzoek naar de haalbaarheid van de startdatum dat er nog veel moest gebeuren voordat de metro kan gaan rijden. De betrokken partijen zeiden donderdag dat ze er vertrouwen in hebben dat dit nu op een veilige manier kan.
De bouw van de Noord-Zuidlijn begon in 2003 en heeft te maken gehad met flink wat tegenvallers en budgetoverschrijdingen. Oorspronkelijk zou lijn 52 in 2011 open gaan.