Amsterdam wil Britten lokken: Wie bedenkt zoiets?
De huurprijzen in Amsterdam blijven maar stijgen en zijn extreem hoog. Tenminste, dat vinden wij. In Groot-Brittannië liggen de huur nog een stuk hoger en dus worden er Britten naar de hoofdstad van Nederland gelokt.
Zeker door de Brexit kan het voor veel bedrijven gunstig zijn om zich in een land dat wel bij de Europese Unie blijft te gaan vestigen. Dus duiken er in Londen posters op met teksten als ‘When you realise it is monthly rent, not weekly’.
Dutch advert targeting young professionals in East London to move pic.twitter.com/pfiWnMjzKQ
— Hackney Cyclist (@Hackneycyclist) December 21, 2017
Uit de stad gedreven
SP-raadslid Tiers Bakker reageert tegenover Het Parool vol ongeloof. „Wie bedenkt nou zoiets. Terwijl mensen die hier hun wortels hebben de stad uit worden gedreven door de hoge huizenprijzen, wordt er reclame gemaakt om mensen te lokken met dikke portemonnees die hier geen enkele binding hebben. Daar gaan de huizenprijzen omhoog.”
„Amsterdam Marketing roept al een tijdje dat er alleen nog geïnvesteerd wordt in spreiden van de drukte naar gebieden buiten het centrum. Dan snap ik werkelijk niet hoe je bij zo’n posteractie komt, juist in een stad die almaar drukker en duurder wordt", zo vervolgt Bakker. „De enige die hier profijt van hebben zijn vastgoedeigenaren die nóg meer geld kunnen vangen voor hun huizen. Maar juist de groep die het nu het moeilijkst heeft op de woningmarkt, mensen met een laag of gemiddeld inkomen, wordt verder weggeconcurreerd. Daar pas ik voor en daar mag de gemeente op geen enkele manier aan meewerken."
Evalueren
De gemeente heeft in een eerste reactie laten weten de kritiek te begrijpen en gaat in het nieuwe jaar de campagne met Amsterdam Marketing evalueren. Vooral over de toon zal worden nagedacht.