Vodka tot frites en tafelzuur: alles Amsterdam Made!
Meer dan ooit gaat het om kwaliteit, het verhaal erachter en het liefst ook gemaakt in eigen regio. In een notendop waar Amsterdam Made voor staat, het keurmerk voor echte Amsterdamse producten dat volgende week z’n tweede verjaardag viert.
Kesbeke
Zo’n 50 Amsterdamse gelukkigen hebben al een Amsterdams keurmerk op hun product! Oos Kesbeke was een van de eersten en eigenlijk ook wel een beetje de grondlegger van Amsterdam Made. ,,Weet je wat nou wel leuk zou zijn?” zei hij op een goede dag tegen een gemeenteraadslid. Een keurmerk dus voor louter goede Amsterdamse producten en zo geschiede. Zijn Amsterdams Tafelzuur is geliefd onder vele Amsterdammers (en andere smulpapen) en in de kleine fabriek in West wordt augurk tot boon en zilverui met liefde in een zuurbadje vol kruiden en andere smaakmakers ondergedompeld.
Netwerk
De ossenworstslager, parfummaker en frietbakker en alles ertussenin: Amsterdam Made is behalve een keurmerk, ook een netwerk van de makers. ,,We hebben een community van zo’n 180 makers en 40 partners”, licht Marit Timmerman van Amsterdam Made toe. Die partners ondersteunen en coachen de makers waar ze maar kunnen. ,,Veel van de makers zijn kleine bedrijven waarmee alles met een leuk idee begon, maar ineens komt daar dan ook de marketing, sales en administratie bij.” Dan kun je wel wat hulp gebruiken dus, ,,en die vinden ze bij ons.”
Logo
Ongeveer 50 makers hebben intussen het keurmerk ontvangen, nadat een Keuringscommissie zich over het bier/de kaas/zeep boog en groen licht gaf voor het gewilde merkje. Sommigen drukken het logo trots af op het product of branden het er zelfs in en ze snapt heel goed waarom. ,,Amsterdam is zo’n krachtige stad en dat wil je terug laten komen in je product.” Kesbeke, Brouwerij ’t IJ en Brandt & Levie zijn drie van de keurmerkdragers van het eerste uur, vervolgt ze, en het is een stimulans voor kleinere bedrijven gebleken om bij de community van Amsterdam Made te komen, ,,om in een adem te worden genoemd met zulke bekende Amsterdamse bedrijven, voelt gewoon heel sterk."
Liquorist Tess
De Keuringscommissie is streng met betrekking tot de nieuwe aanvragen, weet ze. Is de kwaliteit matig of de website slecht, dan gaat het feestje niet door. Maar ook wanneer een substantieel gedeelte van het product niet in de regio wordt gemaakt, is daar een nee. Zoals bij de Amsterdamse jongens die hun ‘heerlijke koekjes’ in een andere stad bakten. Ze baalden als een stekker, herinnert ze zich nog. ,,Mensen zien het als een afwijzing, terwijl het juist vaak een stimulans is om het in Amsterdam te produceren.” Bakken in de stad dus, ,,we zien ze heel graag terug!” In maart buigt de Keuringscommissie zich over de nieuwe aanvragen en voor de eerste keer zit daar een liquorist bij: een Amsterdamse expert in sterkedranken en ze verklapt fluisterend wie het is. Tess Posthumus, cocktailconnaisseur en de beste vrouwelijke bartender, ,,niemand weet dit nog…”
Hotellobby
Binnenkort gaan ze de boer op met een selectie van keurmerkproducten. Of de hotellobby in: in een aantal hotels komen de Amsterdam Made producten te liggen. ,,Ideaal voor toeristen die een mooi souvenir willen kopen, dat is toch veel leuker dan zo’n stomme sjaal met Amsterdam erop?” Timmerman is zelf dan wel niet made in Amsterdam (in Alkmaar), maar in haar huis is wel menig Amsterdam Made item terug te vinden en ze somt op: de BALKONBAR, IJwitjes, chocola van de Chocolatemakers, augurken van Kesbeke, een kaasje van Dikhoeve… ,,Alles smaakt gewoon lekkerder wanneer je het verhaal erachter kent, zeker wanneer het gemaakt is in Amsterdam!”