Rotterdam: derde metrolijn van Leiden naar Dordrecht
De gemeente Rotterdam wil het spoor tussen Leiden en Dordrecht ombouwen tot derde metrolijn. Langs deze lightrailverbinding kunnen dan extra stations gemaakt worden, waaronder eentje bij het nieuwe stadion van Feyenoord en Feyenoord City. De kosten voor de ombouwoperatie worden geschat op een half miljard.
Forse groei
Naast een extra interregionale metrolijn tussen Leiden en Dordrecht heeft de stad nog meer plannen, zo valt te lezen in de OV-visie Rotterdam 2018-2040. Er moet ook een hoogwaardige ov-verbinding komen die Kralingse Zoom, het nieuwe stadion, Zuidplein en het Erasmus MC gaat verbinden. Volgens de gemeente is dat hard nodig, omdat het aantal inwoners in de stad en de omliggende gebieden de komende jaren fors zal stijgen.
Verantwoordelijk wethouder Pex Langenberg (Verkeer) wil voortvarend te werk gaan, omdat het verkeer en openbaar vervoer in en om de stad dreigt vast te lopen. Daarbij wijst hij onder meer naar het succes van de ombouw van de Hofpleinlijn. Sinds de ombouw naar lightrail steeg het aantal gebruikers van 9.000 als snel naar 40.000 per dag. Parkeerplaatsen bij de stations zijn zo druk bezet dat er na 8.00 uur ’s ochtends nauwelijks plek meer is. De huidige Erasmus- en Calandlijn zitten op sommige stukken al aan de grens van hun capaciteit. Ook van de Hoekse Lijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland, die nu wordt omgebouwd van trein naar lightrail, wordt veel verwacht.
Van auto naar fiets en OV
„Jarenlang was de auto voor veel Rotterdammers het primaire vervoersmiddel, maar met de groei voor de komende decennia is dat niet langer mogelijk”, aldus Langenberg. „Zonder transitie naar fiets en OV loopt de stad vast.” De plannen zijn dan ook hard nodig om de stad klaar te maken voor de toekomst. „ Openbaar vervoer en fiets gaan als dragers van de mobiliteit in de stad functioneren. Dit is nodig om de groeiende vraag naar mobiliteit op een duurzame manier op te vangen, dreigende knelpunten op te lossen en tegelijkertijd meer ruimte in de stad te bieden aan groen, kwaliteit van de openbare ruimte, voetgangers en fietsers.”
Eerder pleitte oud-RET-directeur Pedro Peters al voor een dergelijke verbinding. Dat was volgens hem een stuk makkelijker te realiseren dan een compleet nieuwe metroverbinding aan te leggen. Het voordeel van de ombouw tot lightrail is dat er meer stations kunnen worden aangelegd. Bovendien kunnen metrostellen sneller stoppen en optrekken dan Sprinters van de NS. Daarmee is het ook mogelijk om vaker per uur te rijden. De half miljard is onder meer nodig om het spoor tussen Delft en Schiedam te verdubbelen van twee naar vier. Als mogelijk jaartal wordt 2025 genoemd in de stukken.