Meer Speedo’s, meer bloot bovenbeen, meer vreugd!
Een broekje voor enkel profzwemmers of vieze oude mannen? Speedo Club Amsterdam bewijst het tegendeel en pleit voor meer bloot bovenbeen in het strand- en straatbeeld. Ook in de winter, als metafoor voor ‘je lekker vrij voelen!’
Grote liefde voor ‘t kleine broekje
The next best thing na naakt zijn, zo noemen ze het, om het daarna te vergelijken met een bezoekje aan de sauna, ,,de eerste tien minuten zijn even ongemakkelijk en daarna wil je gewoon niet anders meer.” Ja, broers Sietse en Bauke Bakker (31 en 27) houden van de Speedo, het zeer kleine en strakke broekje dat al decennialang zeer geliefd is onder zwemmers, maar tot de Speedo Club Amsterdam het minuscule zwemgewaad onder zijn vleugels nam, een wat suf imago had. Al heeft het dat voor velen nog steeds. Het vrolijke Bakker-duo heeft een tip: ,,die mensen zouden er gewoon eens een moeten proberen.” Een echte Speedo, of een speedo -,,het is een begrip op zich geworden, net als cola”- van hen à 10 euro. Want once you go speedo, you never go backo, ,,het voelt zelfs als vreemdgaan als we nu een andere zouden aantrekken!”
S-virus
Het kan verkeren in het leven van twee jongens die werden geboren in Purmerend en daar met de stroom meevoeren. Vroeger was het net als iedereen: hoe langer en wijder, hoe beter, met het liefst nog een boxer eronder ‘voor dat coole randje’. Nu onderscheiden ze zich met hoe korter en strakker, hoe beter. Of heter, getuige de vele reacties onder hun speels pikante Instagramposts (@speedoclubamsterdam). Menig Amsterdammer hebben ze aangestoken met het S-virus, ,,het is een lifestyle geworden” en ze moeten nu hard lachen (,,zo’n vreselijk woord”), ,,het staat voor je vrij voelen en dat heb je dus met zo’n ding aan.”
‘Van die vieze…’
De eerste voetstappen in hun Speedo-avontuur werden met goede vriend Dorus de Vries gezet op het zonovergoten Kreta, waar de temperatuur steeg, net als hun ondeugende rebellie en het idee voor ‘een foute vakantie-foto’ werd geboren. Na een bezoek aan de zwembroekwinkel, waar letterlijk élke Speedo werd gepast en ze veel bekijks en een opgetrokken wenkbrauw hier en daar trokken, liepen ze naar buiten in drie felrode broekjes. Bauke stoot zijn broer even aan, ,,van die vieze met hele dunne bandjes, weet je nog?” Alsof Sietse dat ooit zou kunnen vergeten, en anders hebben ze de foto’s nog en tonen eentje waarin drie adonissen met gebruind lichaam en rode slip hem keihard zitten te chillen op het strand. ,,Het was fantastisch”, verzuchten ze.
De Zon
Toen ze terugkwamen, begon de Speedo-bal al snel te rollen dankzij hun goede matties Tom de Kort en Jonathan Kraaijeveld. Behalve dat ze ook ‘bij de club wilden’, al kozen zij voor een bescheiden blauwe, organiseren ze ook festival De Zon, waar in 2014 een mooie rol was weggelegd voor Sietse als ‘Speedo-man’ slash clubmascotte en Amsterdammers liet kennismaken met het kleine broekje dat hij met verve en vol trots droeg. Toen ging het rap. Ze gingen op gesprek bij Speedo: het merk zag (nog) geen samenwerking voor zich, maar gaf de jongens wel een lading broekjes en ging akkoord met hun idee om in China een lading speedo-eske broekjes te laten maken en deze op festivals te verkopen. Het werd een dikke hit. ,,Elke week stonden we op meerdere festivals en brachten we de broekjes aan de man.” One size fits all en ja, bij de een zat-ie wat strakker dan de ander en nee, niet aan de vrouw, ,,daar is-ie gewoon niet voor gemaakt.”
Niet meer naar hardstylestage
Sietse werkt bij Meneer Nieges en voetbalt bij Swift (niet in Speedo), Bauke is in het dagelijks leven model, creatief zelfstandig ondernemer en breakdance-docent en hij heeft er weleens in gedanst, verklapt hij. ,,Wat kun je er eigenlijk niet in doen?” Alles wel, al paraderen ze liever niet nog een keer in hun outfitje op Mysterylands hardstylestage, ,,daar kregen we wel een paar hé homooo’s naar ons hoofd!”
Bananenbar
Afgelopen zomer bedacht de club weer iets ludieks: de Bananenbar. Ze kochten een bakfiets, laadde die vol met bananen en verkochten op festivals ‘de perfecte festivalsnack’ voor een muntje. In Speedo uiteraard, en onder de bakfiets werden ook zeker nog wat broekjes verkocht, knipogen de broers met hun helderblauwe ogen, ,,het is nog altijd een leuke gimmick.” Iedereen (m/v) die sympathiseert met de Speedo, kan lid worden van Speedo Club Amsterdam, vervolgen ze. ,,Volg ons op social media en blijf op de hoogte van alles wat we doen.”
Broek te ver?
Hun grote wens is om met de club voor Speedo, of een ander merk, mooie vlog- en filmcontent te maken. Het liefst op allerlei plekken in de zon, dromen de enthousiaste broers al even weg, en altijd met zowel een glimlach als een knipoog. ,,We willen iedereen vooral heel erg vermaken.” Het dragen van een Speedo is voor veel mannen nog een broek te ver: niet iedereen heeft natuurlijk zo’n lichaam als zij hebben. Een bescheiden glimlach, die wel wat wegheeft van een rode Speedo, siert hun lippen. Het gaat echt niet om een bepaald stereotype, menen ze, ,,het gaat erom dat je lekker in je vel zit.” Al heb je een sixpens ipv –pack, ,,als je dat ding draagt met zelfvertrouwen, dan staat-ie gewoon.”
Museumnacht
Zin om de mannen in levende en bijna naakte lijve te zien en na te tekenen? Tijdens Museumnacht vind je ze in vol ornaat in het Van Gogh in een speciaal gemaakte Speedo. Tipje van de zwemsluier: ,,Hij is geheel in stijl.” Good to know: al bied je 100 euro, de Speedo blijft aan. Tenzij er „tienduizend euro ofzo” wordt geboden: ,,Dan gaan we Van Gogh los!”