In pop-up Spott wordt drie maanden keihard geknald!
Zes ambitieuze HvA-studenten slash jonge ondernemers runnen pop-up store vol enthousiasme en vele schatten, gemaakt door (oud-)studenten van de HvA.
Niet te missen
Loop/fiets/rijd/hinkel/rol je over de Czaar Peterstraat, dan is-ie eigenlijk niet te missen. Niet alleen ziet de etalage er uit om door een ringetje te halen, maar ook de rode doeken op de steigers trekken de aandacht: ‘Steigertje steigertje langs de wand… Je staat voor de tofste pop-up store van het land!’ Een cadeautje slash tegemoetkoming van woningbouwvereniging Eigen Haard, want een dag voor de opening van Spott, stonden ineens wel héél grote steigers voor de store. WTF! dachten ‘de zes’ en renden naar buiten om verhaal te halen.
De Zes van Spott
Over een week zijn de steigers weer weg, en in de tussentijd hebben die rode doeken ook wel wat, „mensen worden nieuwsgierig.” De zes van Spott zijn Robin van den Bos (21), Michèle Schloss (23), Nina van Vliet (21), Iris Kodde (21), Battista Lodde (26) en Rick Neugebauer (20). Allemaal studenten van de Hogeschool van Amsterdam, studiegenoten van de minor Ondernemerschap en sinds oktober collega’s, want tot en met eind december runnen ze ls minoropdracht met z’n allen hun winkeltje waar louter producten van start-ups van (oud)studenten van de HvA worden verkocht. Meeste(r)werken van studenten dus, „een van onze slogans.” De start-ups betalen een bedrag om er te liggen, ,,en zij krijgen alle opbrengsten."
Drukdrukdruk
Op deze zonnige dinsdagochtend zijn de vier Spott-girls present in de winkel. Michèle en haar oog voor detail herschikt nog even wat in de etalage, Nina fotografeert dit vervolgens, Robin hangt wat nieuwe vintage van We Are Vintage („eigenaresse is ook een oud HvA’er”) aan het rek en Iris zoekt een ‘lekker nummertje’ op hun eigen Spottify-playlist. Dolly Parton met is een van hun favorieten, „een lekkere klassiekert!” Hun werkdagen zijn van 10 tot 6, ook op zaterdag, en dit is exclusief alle voorbereidingstijd en nazorg. Ja, ze zijn er best druk mee, maar het is maar tot eind december, „dus we willen nu keihard knallen.” Ze zitten boordevol ideeën en bruisen van de energie en is die onverhoopt heel even weg, dan wordt Sean Paul gewoon opgezet, „de ideale oppepper.”
https://www.facebook.com/spott.amsterdam/posts/160977174489105
(Bijna) alles te koop
Podium en Poespas werden het niet, Spott beklijfde meteen, „alles staat hier ook in de spotlights.” In het pand zat eerst een wielerwinkel en toen ze de sleutel kregen, was er flink wat werk aan de pop-up store. Twaalf handen werden uit de mouwen gestoken en van vroeg tot laat werd geklust, zodat ze op 13 oktober open konden. Het resultaat: een winkel vol originele items, variërend in prijs en functie. Zo staan de bamboe tandenborstels van NextBrush à 3, 95 euro naast het Donkerlicht-Amsterdam ‘lampenmannetje’ van 130 euro. Alles wat je ziet, is te koop, promoten ze met een stralende glimlach maal vier. Ook de tafel waarop wordt afgerekend? Jazeker. En de stoel van spijkerbroeken aan de muur? Ook. De plant in de hoek? Nee, die weer net niet. Maar de handzeep op hun roze toilet, dat zeker een bezoekje waard is met een viertal bijna altijd brandende sfeerkaarsjes, wel.
Kritisch
De invulling bepalen zij. Hoofdvereiste: gemaakt door een (oud-)student van de HvA en verder moet het wel ‘Spott’ zijn. Kwaliteit dus, „en een beleving.” Achter elk product zit een verhaal en voor veel ondernemers is dit het allereerste podium. „Wie weet gaan ze de wereld veroveren en zijn ze hier begonnen!” De ‘Spotters’ zijn kritisch en moeten soms ook ondernemers teleurstellen. Zo kwam de krabpaal er niet in en ook de hairextension vond geen groeimogelijkheden. Streng doch consequent, „we willen een bepaalde uitstraling behouden.”
Soepel
De intense en intensieve samenwerking met z’n zessen verloopt soepel en hoewel ze allemaal verschillend zijn, zowel qua studieachtergrond als persoonlijkheid, delen ze hun zin om van Spott een succes te maken. Ze zijn aardig op weg, „bijna de helft van de omzet die we voor ogen hadden, is behaald.” Team Spott wrijft zich al verheugd in de handen, want het ‘cadeautjestijdperk’ breekt aan en dat is te merken aan de aan- en inloop die steeds meer wordt, „en iedereen die binnenkomt, koopt meteen heel veel.”
https://www.instagram.com/p/BabjyBGjAbn/
Trots
Tot een paar maanden geleden kenden ze elkaar niet en nu korten ze elkaars namen af en wordt gesproken over een gezamenlijk kerstdiner. De collega’s zijn vrienden geworden. Al is er soms ook kattigheid, verklappen ze, „zeker als we moe zijn, gaat weleens een sneer over en weer.” Om elkaar daarna weer te knuffelen, „en zeggen hoe trots we op elkaar zijn!”
Czaar Peterstraat
Toegegeven: als je erdoorheen fietst, denk je in eerste instantie misschien: goh, wat een donkere straat, ik trap even door. Totdat je eens goed om je heen kijkt en links en recht een scala aan unieke winkeltjes in je blikveld verschijnt. Van whiskeywinkel Mac Mae –waar de speltvodka te koop is die bij het drankvergunningloze Spott te zien is, tot de Pindakaaswinkel en ,,Het is een straat vo toffe ondernemers die net wat anders dan anders verkopen.” Het heeft wat weg van de Haarlemmerdijk en er wordt van alles aan gedaan om de Csaar OPeter beter te maken. Minder parkeerplekken en meer bloembaken bijvoorbeeld. Spotts buurtjes zijn café Romario’s en Brunchroom en van die laatste liggen ook de visitekaartjes op de afrekentafel. En in Brunchroom wordt Spott weer getipt. Ja, zo gaat dat hier in de Czaar Peterstraat, die in 2015 werd uitgeroepen tot leukste winkelstraat van Nederland.