Andere borden milieuzone vanwege verloren rechtszaak
De gemeente Rotterdam gaat de verkeersborden voor de milieuzone aanpassen nu de rechter andermaal geoordeeld heeft dat oude benzineauto’s de stad wel in mogen. Dat zei wethouder Pex Langenberg (D66) van duurzaamheid en mobiliteit donderdag tijdens een raadsdebat over het mislukte verbod.
Geld terugstorten
Ook gaat Langenberg inventariseren welke Rotterdammers al betaald hebben voor een ontheffing voor hun old timertje om de milieuzone toch in te mogen. De kosten daarvan bedragen 180 euro per auto per jaar. „Gaat u dat geld terugstorten?”, vroeg VVD-raadslid Jan Willem Verheij. Maar dat wilde de wethouder niet beloven. „We zoeken uit of zij inderdaad geen ontheffing nodig hebben.”
Langenberg bleef volhouden dat de bijdrage van de oude benzineauto’s aan schone lucht in Rotterdam belangrijk is, hoewel de rechter eerder oordeelde dat daar geen bewijs voor is. Dat dit wel zo is blijkt volgens Langenberg uit een recente evaluatie. „De uitstoot van roet is flink gedaald. Die van stikstof een beetje.”
Weth. langenberg gaat kijken hoe mij te compenseren ivm ontheffing? ik wil mijn geld terug. Ik EIS mijn geld terug! #milieuzone #mznee
— Frank Hensen (@FrankHensen) October 12, 2017
De berekening daarvan heeft hij nog niet naar de gemeenteraad gestuurd. Maar deze kwam al wel in openbaarheid tijdens de rechtszaak bij de Raad van State enkele weken geleden van de Rotterdamse old timer-bezitter Nico Meininger tegen de gemeente. Deze kwam echter zo laat boven water dat de rechter zei er nu niet op in te kunnen gaan.
D66 wil het anders
Opmerkelijk was dat fractievoorzitter Samuel Schampers van D66 zei dat hij liever wil dat auto’s op basis van hun uitstoot van schadelijke stoffen tot de milieuzone worden toegelaten. Nu geldt als criterium voor benzineauto’s dat ze na 1992 gebouwd moeten zijn. Dat jaartal zegt niets over hun werkelijke uitstoot. Lijsttrekker Said Kasmi van D66 maakte deze ommezwaai in het beleid bij de presentatie van het D66-verkiezingsprogramma ook al bekend. Als Kasmi’s plannen na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 werkelijkheid worden, mogen sommige auto’s die de huidige D66-wethouder wil weren, de milieuzone wel in. Dan zijn al die rechtszaken dus voor niks geweest. De gemeente gaf al 60.000 euro uit aan advocaten. Verheij wil dat de wethouder stopt met het „op kosten jagen van Rotterdammers” voor de milieuzone. Maar dat is Langenberg niet van plan. „We voeren een bodemprocedure.”