Geen reclame meer voor hamburgers en patat in metro
Reclame voor ongezond voedsel gericht op kinderen en jongeren wordt voortaan geweerd uit de Amsterdamse metrostations. De gemeente brengt liever gezonde smoothies dan hamburgers en patat op het netvlies van de jeugd.
Stop op ongezonde reclame
De hoofdstad is partner van de Alliantie Stop Kindermarketing en werkt stadsbreed aan het weren van reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen. De gemeente pakt hiervoor als eerste de eigen evenementen, gesubsidieerde activiteiten en gemeentelijke locaties aan. „We hebben allemaal weleens zin in een ijsje of patatje. Maar we weten ook allemaal dat een gezonde omgeving en gezond gewicht belangrijk zijn, zeker voor onze kinderen”, laat de gemeente weten.
Gezond contract
In het nieuwe reclamecontract dat per 1 januari 2018 ingaat is het verbod opgenomen. Het nieuwe contract geldt voor alle 58 metrostations in de stad, inclusief de nieuwe stations van de Noord/Zuidlijn die in juli volgend jaar moet gaan rijden. Het gaat om in totaal 200 abri’s, 30 grote billboards en 52 digitale borden.
Om alle Amsterdamse kinderen richting een gezonde leefstijl te manoeuvreren werkt de gemeente samen met de GGD en partners op het gebied van sport en bewegen, gezonde voeding, school, buurt, welzijn, zorg en een gezonde openbare ruimte.