Rotterdam krijgt het, een nachtmetro
Rotterdam krijgt als eerste stad in Nederland vanaf 1 januari volgend jaar een nachtmetro. Voor het plan wordt een bedrag van zeven ton op de gemeentebegroting vrijgemaakt. Dat blijkt uit stukken van de gemeente waarover deze krant beschikt. Daardoor kunnen metro’s op vrijdag en zaterdag een uur langer doorrijden.
Coalitiepartner D66 hamert al jaren op de komst van een metro op uitgaansavonden en bevestigt de plannen. Fractievoorzitter Samuel Schampers en raadslid Jos Verveen stelden eerder al vragen over het laten doorrijden van het snelle openbaar vervoer in de nacht. „Voorlopig is het een proef van een jaar”, legt Schampers uit. „We weten niet exact hoeveel mensen er gebruik van gaan maken, maar wij zijn ervan overtuigd dat we hiermee meer mensen kunnen verleiden langer in de stad te blijven.”
Er is bewust gekozen voor de proef van een jaar. „Niet alleen willen we kijken hoeveel reizigers er gebruik van maken, we willen ook in kaart krijgen wat het doet met overlast”, legt Schampers uit. Rotterdam betaalt deze proef uit eigen zak, maar hij hoopt ook dat buurgemeenten willen meebetalen. „Mensen uit bijvoorbeeld Spijkenisse kunnen nu langer in de stad blijven om een hapje of drankje te doen. Wij denken dat dit extra uur een boost kan zijn voor het uitgaansleven en de culturele instellingen. Hiermee houden we de levendigheid in de stad langer vast.”
D66 wil meer
De kosten voor de proef bedragen zeven ton. Schampers: „Daarvan is zes ton nodig om het nu nog onrendabele deel af te dekken. De ton die overblijft is voor geluidsoverlast beperkende maatregelen.” Maar als het aan de twee raadsleden ligt, blijft het niet bij de proef met een uurtje langer doorrijden. „Wij denken dat het alle verwachtingen gaat overtreffen en dat we volgend jaar zomer verder kunnen uitbreiden.”
De RET staat te trappelen om aan de slag te gaan, zo laat de kersverse RET-directeur Maurice Unck weten. „Het is goed nieuws dat de gemeente Rotterdam geld vrijmaakt voor een pilot met de nachtmetro. Over de exacte uitwerking gaan we uiteraard nog met elkaar in gesprek.” Hij denkt dat er zeker behoefte is aan een uurtje doorrijden in het weekend. „Zo hoeven bijvoorbeeld concert- en theaterbezoekers niet direct na afloop te haasten om met het ov thuis te komen. We denken dat deze pilot voorziet in een vervoersbehoefte en past bij de wereldstad die Rotterdam is.”