Redactie Metro
Redactie Metro Binnenland 20 apr 2017
Leestijd: 2 minuten

Nog genoeg hobbels voor nieuw Feyenoordstadion

Komt er nu wel of geen nieuw stadion voor Feyenoord? Oorspronkelijk zou de gemeenteraad donderdag 20 april over het voorstel Feyenoord City stemmen, waarin een nieuw stadion aan de Maas is opgenomen. Dat besluit is echter drie weken uitgesteld, omdat er nog wat vragen zijn bij diverse raadsleden. Wat staat een besluit nog in de weg? Metro zet het op een rij.

Supporters
Een goede band met de supporters is belangrijk, riep D66 al eerder. Woensdag liet de officiële supportersvereniging, FSV De Feijenoorder, weten niet achter Feyenoord City te staan. De vraag is echter of dat ook de mening van de supporters is. Op diverse internetfora valt te lezen dat niet iedereen die mening is toegedaan en wordt de supportersvereniging zelfs beticht van het voeren van een eigen agenda. Ook uit eerdere onderzoeken bleek al dat de fans erg verdeeld zijn over dit onderwerp. Lastig voor politici om deze relatie te beoordelen.

Mobiliteit
Een punt waar de supportersvereniging, bewoners en veel politieke partijen zich zorgen over maken is de mobiliteit rondom het nieuwe stadion. Tot nu toe zijn er slechts 12.500 parkeerplaatsen ingetekend voor een toeschouwersaantal van 63.000. De droom van de bedenkers achter Feyenoord City is dat meer mensen met het openbaar vervoer komen of op de fiets. Maar bijna alle partijen geloven daar niets van, zeker zolang er geen metro in de buurt van het stadion komt. Scheidend RET-directeur en Feyenoordsupporter Pedro Peters opperde om het spoor tussen Den Haag en Dordrecht deels om te bouwen tot lightrail en bij het nieuwe stadion een extra station te bouwen. Eerder werd al de Hofpleinlijn succesvol omgetoverd tot metrolijn en aan de Hoekse Lijn wordt momenteel gewerkt.

Financiële onderbouwing
Veel supporters wantrouwen de cijfers die Feyenoord City heeft gepresenteerd. Het spelersbudget zou te weinig omhooggaan en het plan om honderdduizenden toeristen te lokken naar het nieuwe stadion zou op drijfzang zijn gebaseerd. Het spelersbudget zou in het slechtste geval nauwelijks stijgen en in een iets milder scenario uitkomen op 25 miljoen euro. Volgens een second opinion zou die doelstelling overigens haalbaar moeten zijn. De planmakers zeggen dat de cijfers zeer reëel en bescheiden zijn, dat het voor de club zelfs gunstiger kan uitpakken en dat een budget van 32,5 miljoen haalbaar is. Niet alle politici zijn overtuigd van de cijfers, dus er valt voor Feyenoord City nog een hoop uit te leggen.

De oude Kuip
Dan is er nog het oude stadion. Een deel van de supporters wil niets liever dan renovatie. Na het eerste stadiondebacle in 2013 werd er een verkenning uitgevoerd waaruit bleek dat renovatie mogelijk was. Maar naderhand bleek volgens Feyenoord dat renovatie te weinig zou opleveren. Een fanatiek deel van de supporters gelooft de club niet en eist openheid. Toch lijkt in de politiek het draagvlak voor renovatie erg klein en neigt men eerder naar het nieuwe stadion. Wel zijn er zorgen over wat er met de oude Kuip moet gebeuren. Men wil garanties het legendarische stadion niet verwordt tot een roestende staalbak.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.