Amsterdam krijgt proeftuin voor deelauto’s
Sloterdijk-Centrum is door de gemeente Amsterdam uitgeroepen tot een ‘autodeelwijk’. Door het gebruik van deelauto’s te stimuleren, wordt er efficiënter omgegaan met ruimte en het levert milieuwinst op. Met die gedachte maakte D66 een voorstel voor Sloterdijk-Centrum, dat door de raad is aangenomen.
„In de indeling van de schaarse openbare ruimte in Amsterdam, gaat het stadsbestuur nog te vaak uit van autobezitters in plaats van autodelers”, vindt D66-raadslid Jan-Bert Vroege.
Sloterdijk-Centrum is het gebied rond station Sloterdijk, waar kantoorgebied in de toekomst een gemengd kantoor/woongebied wordt. Voordat er gebouwd wordt gaat de gemeente Amsterdam om tafel met autodeelpartijen en woningontwikkelaars. Een ander doel: zoveel mogelijk (deel)auto’s moeten in bestaande parkeergarages worden gestald in plaats van in de openbare ruimte.
Auto’s staan stil
Auto’s in Amsterdam gemiddeld 90 procent van de tijd stil. „Dat kost ruimte”, was de simpele conclusie van het lokale D66. Wie een auto deelt, bespaart zo’n 120 euro per maand, zo berekende de Consumentenbond onlangs. Onderzoekfeitjes nummer 3 en 4: wie een auto deelt, rijdt bewuster en tuft gemiddeld 1600 kilometer per jaar minder over de weg. Dat leidt weer tot een uitstootreductie van 8 tot 13 procent.
Vroege: „Sloterdijk-Centrum moet wat D66 betreft een proeftuin voor een deelautostad worden. Vanwege de goede bereikbaarheid is het gebied ideaal.”