Retro op z’n retour
Onze metrovloot bestaat inmiddels uit 21 blinkende M5’s, onze paradepaardjes. Daarnaast rijden er natuurlijk ook nog wat oudere metro’s: de welbekende blauwwitte CAF’s en nog een enkele zilvermeeuw. Die oudjes hebben al heel wat kilometers en jaarringen in de boeken.
Het is geen verrassing dat die oudere metro’s het nodige onderhoud vergen. Ze worden intensief gebruikt door een gestaag groeiend aantal reizigers. Belangrijk dus, dat ze niet alleen in roulatie blijven maar vooral ook betrouwbaar en veilig zijn. Hoog tijd voor een technische revisie van dit materieel. Dat kost een paar centen dus onze knappe koppen intern hebben goed gestudeerd op de voorstellen en bijbehorende financiering.
Mijn team en ik gingen samen met de collega’s van Techniek om de tafel. Hoewel we allebei onze reizigers voor ogen hadden, lag de focus van onze technische collega’s merkbaar op het veilig en betrouwbaar houden of maken van de oudere voertuigen. Terecht: veiligheid boven alles. Maar de reiziger wil er ook een beetje leuk bij zitten. Dat zagen we bevestigd in de resultaten van de laatste ov-barometer. Wat extra comfort in onze voertuigen, dat stellen jullie erg op prijs. Voor GVB was een technische herziening zonder aanvullende ingrepen aan de look & feel van het verouderde interieur dan ook ondenkbaar. Retro is dan misschien hip, maar niet altijd even fris en fruitig.
Gaan we van stof naar moderne kunstbankjes? Dat is misschien lekker fris, maar is het niet te kil? Rood of blauw? Of een van die twee in combinatie met grijs? Sluiten we aan bij de stijl van onze M5’s? En wat vindt de Reizigers Advies Raad er van? Jullie begrijpen: alleen het beste is goed genoeg voor onze reizigers. Maar het moet natuurlijk ook betaalbaar en praktisch zijn.
Een lang betoog om duidelijk te maken dat we blijven investeren in onze oudere voertuigen die nog eventjes mee moeten. Technisch betrouwbaar en visueel aantrekkelijk kunnen namelijk prima samen. Net als veilig, prettig, comfortabel en kostenbewust. Nu nog bedenken welke kleur dat gevoel het beste benadrukt.