Wat je nog niet wist over Rotterdam Centraal
Station Rotterdam Centraal is uitgeroepen tot het gebouw van 2015. Het in maart vorig jaar opgeleverde station kreeg al eerder prijzen uit binnen- en buitenland. En al denk je alles te weten van het station, dan heb je het echt mis. Metro zet vijf feiten voor je op een rij:
1. Het dak
De overkapping van de perrons bestaat uit 28.000 vierkante meter aan glasplaten en 10.000 meter roestvrij staal. Ongeveer 10.000 vierkante meter van het glas is voorzien van 136.000 zonnecellen. Dat geeft op de perrons een mooi schaduwpatroon, maar help ook om het energieverbruik terug te dringen. Zo’n acht procent van de stroom die dagelijks nodig is op het station komt nu via de zonnecellen binnen. Dat komt neer op 340 megawattuur per jaar, genoeg om ruim 100 huishoudens een jaar van stroom te voorzien.
Lees ook: Prijzenkast van Rotterdam puilt uit
2. Het LED-scherm
Met een afmeting van 40 bij 4,5 meter is het indrukwekkende LED-scherm in de stationshal een van de grootste ter wereld. Het is een cadeau van het Havenbedrijf Rotterdam aan de stad, vandaar de vele aandacht voor de havens op het scherm. Wist je dat er een speciale camera is gemaakt om de beelden te kunnen schieten? Een gewone camera is niet geschikt.
3. Oud station
Het oude station was een ontwerp van Sybold van Ravesteyn. Hoewel het nieuwe station in de verste verte niet lijkt op het huidige station zijn er toch een aantal dingen teruggekeerd. Twee typische granieten beeldhouwwerken zijn teruggeplaatst boven de toegang tot de fietsentunnel. Ook is de oude stationsklok teruggehangen in de hal.
4. Groot
Het gebouw is groot. De stationshal alleen al is 10.000 vierkante meter, waarbij het puntje een hoogte van 30 meter heeft. De tunnel waar de reizigers doorheen lopen naar de perrons is 49 meter breed en 3,3 meter hoog. Ter vergelijking, in het oude station was de hal 9 meter breed en ongeveer 2,5 meter hoog.
5. Ondergronds
Niet alleen boven, maar ook onder de grond is Rotterdam Centraal uniek. Zo is er het fraaie metrostation en de fietsenkelder, waar 5.300 tweewielers een plekje kunnen vinden. Met de aanleg van het metrostation en de bijbehorende tunnel werd in 2003 begonnen en binnen acht jaar was het helemaal af. Ter vergelijking, in Amsterdam werd er in hetzelfde jaar begonnen met het aanleggen van de Noord-Zuidlijn. Als het meezit wordt die over twee jaar in gebruik genomen.