Rotterdam moet bezuinigen? Maar waarop dan?
Ambtenaren op het stadhuis noemen het stadsbestuur van Leefbaar Rotterdam, CDA en D66 besmuikt „het college van kleine dingetjes”. De reden is dat de partijen zich profileren met maatregelen die relatief weinig kosten maar waarmee ze wel aandacht in de media willen trekken.
Ondertussen zitten ze met een enorm financieel tekort, bleek deze week. Dat loopt volgens geruchten op de Coolsingel voor de komende drie jaar op tot 200 miljoen euro.
Minimaal 2 jaar doorbetalen
Hoe gaat het stadsbestuur dit betalen? Schrappen in verplichte uitgaven kan niet. Salarissen aan ambtenaren moeten ze betalen, net als uitkeringen voor de bijna 40.000 Rotterdammers die in de bijstand zitten.
Lees ook: ‘Rotterdam komt bijna 200 miljoen tekort’
En opnieuw het mes zetten in het ambtenarenapparaat kan wel. Maar het duurt jaren voordat dit de stad geld gaat opleveren. Bij ontslag moet de gemeente de ambtenaren namelijk nog minimaal twee jaar doorbetalen tot ze een nieuwe baan gevonden hebben.
En hoewel Nederland uit de crisis komt, zijn bedrijven nog altijd voorzichtig met het aannemen van nieuwe mensen.
Bezuinigen op ‘kleine dingetjes’
Het stadsbestuur kan dus weinig anders doen dan bezuinigen op „de kleine dingetjes” waar het volgens haar eigen ambtenaren zo goed in is.
De vraag is nu welke kleine dingetjes het college kan schrappen. Metro belde een rondje met leden van de oppositiepartijen in de gemeenteraad. Die slijpen de messen alvast om het programma van dit stadsbestuur te fileren.
Tip 1: Skip de bakfietswijk
Volgens fractieleider Leo Bruijn van de PvdA moet het stadsbestuur „speeltjes zoals de bakfietswijk” uit de begroting schrappen waardoor de oude wijken rondom het centrum dus geen nieuwe stoepen en bomen krijgen om jonge hoogopgeleide gezinnen te trekken.
Lees ook: Rotterdam krijgt bakfietswijk voor hoger opgeleiden
Dat levert 4,5 miljoen euro op.
Tip 2: Schrap de milieuzone
Andere tip is de milieuzone. Die kan het stadsbestuur beter schrappen vindt raadslid Antoinette Laan van de VVD. Als ze dat doet hoeft de gemeente geen geld uit te geven aan de sloopregeling voor eigenaren van een oude vervuilende auto die een nieuwe moeten kopen.
Lees ook: Rotterdammers met old timers woest over verbanning
Ook hoeft de gemeente dan niet te investeren in camera’s die oude diesels op de bon slingeren als ze de milieuzone in rijden. De kosten van de milieuzone zijn geraamd op 3,7 miljoen euro.
Tip 3: Stop met CityLab 010
Schrap de ideetjesregeling van dit stadsbestuur maar, vindt Leo de Kleijn van de SP. De officiële naam daarvan is CityLab 010. De regeling is bedoeld voor Rotterdammers die een idee hebben dat ze zelf willen uitvoeren maar waarvoor geld van de gemeente nodig is.
Lees ook: Surfgolf in de stad pas in 2015
Elke wethouder heeft een bedrag vrijgemaakt op zijn begroting om burgers de kans te geven een goed idee bij hem in te dienen. De wethouder beslist zelf welk idee hij laat uitvoeren.
In totaal is er 3 miljoen euro voor de ideetjesregeling gereserveerd.
Tip 4: Verhoog de afvalstoffenheffing weer
Niemand die dit hard op wil zeggen: maar als de gemeente moet toeleggen op de afvalstoffenrekening omdat ze te duur werkt, kan ze zich de verlaging van 12,50 euro per huishouden niet veroorloven.
Lees ook: Singles betalen teveel voor hun afval
Als de gemeente die terugdraait, scheelt dat zo’n 4 miljoen euro per jaar. De afvalrekening wordt dan wel de hoogste van Nederland. Maar ja, wat maakt dat eigenlijk uit?
Rotterdam betaalt nu ook al 345 euro per alleenstaande of 359 euro per meerpersoonshuishouden per jaar. Dat is 100 euro per huishouden meer dan gemiddeld in Nederland. Dat tientje kan er dan ook nog wel bij.
Tip 5: Vertienvoudig de parkeertarieven
De enige die zo’n voorstel durft te doen is Arno Bonte van GroenLinks. Waarom kost parkeren voor bewoners van de Maasstad maar 6 euro per maand terwijl het in andere steden zoals Amsterdam minimaal tien keer zo duur is?, vraagt hij zich af.
Lees ook: Parkeergarage Rotterdam centrum stunt met lage tarieven
Mmm. Tsja. Een voordeel voor als het plan van Bonte doorgaat: de kans dat Rotterdammers hun auto dan weg doen is dan wel groter. Als het stadsbestuur de parkeertarieven maar hoog genoeg maakt wordt de stad vanzelf een milieuzone: omdat niemand de parkeerplaats van haar of zijn auto nog kan betalen.
Hoeveel dat oplevert is onbekend. Je weet vooraf immers niet hoeveel mensen hun auto verkopen.