Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Rotterdam eist van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag meer metro’s op de lijnen D en E. Dat staat in een brief die de gemeente heeft gestuurd naar deze instantie, die gaat over het aanbesteden van het openbaar vervoer in de regio. Ook op tram 23 moet de capaciteit omhoog omdat deze onvoldoende is in de ochtendspits.
Lees ook: Meer reizigers in Rotterdams openbaar vervoer
Verantwoordelijk wethouder Pex Langenberg (Verkeer) schrijft dat er vooral op lijn E tussen Slinge en Den Haag een probleem is. „De capaciteit van die metrolijn heeft in de spits haar grens bereikt.” Om dat op te vangen moeten er volgens hem maatregelen worden genomen om meer capaciteit te creëren. Dat kan door meer metro’s in te zetten of door met langere voertuigen te gaan rijden. Voor Lijn D tussen Rotterdam Centraal en Spijkenisse pleit de wethouder voor langere treinlengtes. „Technisch is het mogelijk om met een treinlengte van 120 meter te gaan rijden.” Hij roept de Metropoolregio op om dat te gaan doen.
Ook op het gebied van de tram en bus heeft de gemeente nog wat wensen. Zo is het in tram 23 te druk in de ochtendspits en de gemeente wil dat er meer trams gaan rijden om dat op te lossen. Een voorgenomen idee om tram 20 minder vaak te laten rijden zint Rotterdam niet. Daarnaast wil de gemeente graag een busverbinding naar het Kralingse Bos, nu daar steeds vaker evenement plaatsvinden.
Tot slot vraagt Langenberg in de brief om gepast vervoer bij evenementen zoals het North Sea Jazz Festival. „Er wordt dan maar beperkt doorgereden in de nacht.” Hij pleit voor het langer laten doorrijden van de metro, tram en bus om de vele bezoekers de kans te geven om met het openbaar vervoer thuis te komen.