Metro zonder bestuurder straks mogelijk in Amsterdam
De gemeente en stadsvervoerder GVB zijn er nog niet over uit, maar het is straks mogelijk om metro’s zonder bestuurders over de Amsterdamse metrolijn te laten rijden.
Sinds de opening van de eerste hoofdstedelijke metrolijn, in oktober 1977, moeten machinisten goed kijken naar seinen en wissels. Die taak neemt een nieuw beveiligingssysteem over. In plaats van naar buiten, kijkt de metrobestuurder dan vooral naar een computerscherm. Ook neemt het systeem veel taken over, zoals de snelheid van rijden en remmen.
Lees ook: Testmetro met slakkengangetje door Noord
Bakens
Zowel de oude metrolijnen als de nieuwe Noord/Zuidlijn worden uitgerust met gele bakens, die contact maken met een antenne op de metro. Via een soort wifi-systeem wordt aan de verkeersleiding doorgegeven waar de metro zich precies bevindt. Hierdoor kan er straks elke 5 minuten een metro rijden. Daarnaast verbetert ook de reisinformatie, in zowel de metro als op de perrons en apps.
„In Nederland heerst nog wat koudwatervrees voor metro’s zonder bestuurder”, reageert Wim van Spronsen van Alstom, de leverancier van het nieuwe spoorbeveiligingssysteem. Dat is volgens hem niet nodig, omdat het zich al heeft bewezen in tal van landen en steden.
Kosten
De gemeente houdt de boot vanwege de benodigde extra investering vooralsnog af. Alle perrons moeten bijvoorbeeld worden uitgerust met speciale glazen veiligheidswanden en toegangsdeuren. „Dat kost zo enkele miljoenen”, aldus een woordvoerder. Uitsluiten dat er ooit bestuurderloos met metro’s in Amsterdam gereden wordt, wil echter niemand.