Nieuwe, snelle intercity maakt eerste échte rit met reizigers
De nieuwe intercitytrein van de NS heeft vanochtend vroeg voor het eerst met reizigers gereden tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal. De ritten horen bij de laatste testfase van de trein, om te kijken hoe die het in de dienstregeling doet. De trein kan sneller rijden dan de voertuigen die de NS nu gebruikt.
Reizigers tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal hebben vanaf nu dagelijks de kans om in de nieuwe trein te belanden. Deze rijdt namelijk mee in de gewone dienstregeling tussen de twee steden. De nieuwe ICNG (Intercity Nieuwe Generatie) kan 200 kilometer per uur aantikken op de hogesnelheidslijn en 160 kilometer per uur op andere lijnen.
Nieuwe intercity is sneller, maar (nog) niet sneller op zijn bestemming
„Als alle huidige intercity’s vervangen zijn, kunnen ze vanaf dat moment ook de maximale snelheid van 200 kilometer per uur gaan rijden”, zegt programmamanager Maarten Bakker. De meeste intercitytreinen die niet over de HSL gaan, rijden momenteel maximaal 140 kilometer per uur. Reizigers tussen Rotterdam en Amsterdam zijn ondanks de verhoogde snelheid niet eerder op hun bestemming. De reisplanner geeft dezelfde reisduur aan, maar mogelijk is er, wanneer alle ritten met de nieuwe trein gedaan worden, wél sprake van wat zichtbare tijdswinst.
Met de uitkomsten van de praktijktest kan fabrikant Alstom eventueel nog wat aanloopproblemen oplossen en verdere verbeteringen doorvoeren. Door de nieuwe trein eerst op kleine schaal uit te proberen, hoopt de NS de impact voor reizigers klein te houden. „Een nieuwe trein is technisch niet gelijk perfect en het is wennen voor iedereen. Voor reizigers, maar ook voor NS-collega’s die werken met de trein”, zegt Bakker.
Meer broodnodige zitplaatsen
Volgens NS-topman Wouter Koolmees biedt de nieuwe trein meer zitplaatsen en meer comfort. Alle 99 ICNG’s hebben samen 33.000 zitplaatsen. Koolmees laat weten trots te zijn op het debuut. „Gaat dan meteen alles goed? Vast niet”, weet hij nu al. Maar hij denkt wel dat de ICNG in de toekomst „z’n plek in het Nederlandse landschap zal verdienen.”
Naast het traject Amsterdam-Rotterdam moet de nieuwe trein bijvoorbeeld gaan rijden tussen Den Haag en Eindhoven en tussen Amsterdam en Brussel. Twintig treinen worden zo gemaakt dat ze zowel in Nederland als in België kunnen rijden. Andere treinen van hetzelfde type als de ICNG rijden al in andere Europese landen als Duitsland en Frankrijk.
Deze onbekende Europese steden bezorgen je een onvergetelijke stedentrip