Touringcarbedrijven willen helpen in het openbaar vervoer
De touringcarbranche wil bijspringen in het openbaar vervoer. Vanaf 1 juni rijdt het ov weer een volledige dienstregeling, maar met een beperkte capaciteit. Touringcarbedrijven willen helpen om de capaciteit te vergroten, en ze hebben er zelf ook baat bij.
De dienstregeling wordt per 1 juni volledig hervat, maar slechts 40 procent van de stoelen in trams, bussen en treinen mag dan bezet worden.
In een brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur) biedt de branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) aan per direct de capaciteit van het ov te helpen vergroten.
Van de 4000 Nederlandse touringcars staat momenteel zo’n 95 procent stil staat door het wegvallen van toeristisch vervoer. Daardoor heeft de touringcarsector ruim 40.000 plaatsen beschikbaar.
Inzet touringcarren
Het mes snijdt overduidelijk aan twee kanten, zegt Theo Vegter van Busvervoer Nederland. „We lossen een maatschappelijk probleem op doordat meer mensen naar hun werk of naar een onderwijsinstellingen kunnen. Tegelijkertijd kunnen de ondernemers dit verloren jaar nog enigszins goedmaken. Zij blijven dan overeind en zijn ook na de coronacrisis nog in staat om bijvoorbeeld schoolreisjes uit te voeren of ouderen of gehandicapten een uitstapje te bezorgen."
Minder druk op het ov is echt nodig. Dat werd eerder deze week al duidelijk toen een volle trein stilgezet moest worden omdat er te veel reizigers waren ingestapt. De NS gaat daarom komende week een aanmeldservice testen, waarbij het met verkregen informatie treinencapaciteit kan aanpassen. Te volle treinen moeten daarmee worden voorkomen.
Sector redt zo mogelijk ook zichzelf
De door de ondernemers aangeboden oplossingen ondersteunen de samenleving en de Nederlandse economie bij de terugkeer naar een meer normale situatie. Tegelijkertijd biedt het een oplossing voor de sector zelf die nu werkloos aan de kant staat en dreigt om te vallen. De touringcarsector ontvangt nu net als andere sectoren subsidie op de loonkosten via de NOW-regeling.
Deze regeling is alleen onvoldoende om de bedrijven overeind te houden. „Door omzet te maken, kunnen rekeningen gewoon betaald worden en blijft de sector gezond", zegt Vegter. Bij het uitblijven van omzet vreest Busvervoer Nederland later dit jaar voor vele faillissementen en ontslagen.