Ook voetbalshirtverzamelaar Arjan (bijna 2600) support FC Groningen
FC Groningen verkeert in zwaar weer en is campagne gestart: #laatonsweereensjuichen. Arjan Wijngaard doet mee. „Wij hebben echte die-hard supporters die wat voor hun club overhebben.”
Hij heeft vorige week nog een FC Groningen shirt naar Denemarken gestuurd, in ruil voor eentje van een lokale FC daar. Hij heeft toch genoeg shirts van ‘De Trots van het Noorden’, „Maar ik blijf ze gewoon kopen, hoor. Wel in hun fanshop, zo kun je ze tenminste een beetje helpen nu.”
🌱🥰🍻⚽️🤩
➡️ https://t.co/e1WOLCK0GV#laatonsweereensjuichen #FCGroningen pic.twitter.com/GD2vHew1xj
— FC Groningen (@fcgroningen) May 13, 2020
Wereldzweet
Groninger Arjan Wijngaard is geen onbekende van Metro. We spraken hem al in juni 2018, toen de voetbalshirtverzamelaar 2286 shirts in zijn shirtcave (lees: een speciale kamer waar al zijn shirts hangen) had hangen. En counting, blijkt wel, want inmiddels tikt hij bijna de 2600 aan, van topclub tot amateurvereniging en zowel gedragen als nieuw. Állemaal geurloos overigens, dus geen wereldzweet in zijn kamer, „gelukkig niet zeg, dan zou ik er ook niet kunnen wezen.”
Hij heeft er nét weer eentje opgestuurd gekregen, vertelt hij vanuit het hoge noorden. Als cadeau, van een penningmeester die hem een berichtje op Facebook had gestuurd. Hij bekijkt hem even goed en spreekt dan de ietwat complexe naam uit. „Ham, van vlees, Worthy United”, vergemakkelijkt hij de naam. „Een Engelse amateurclub, vergelijkbaar met onze vijfde klasse.” Het is een „chique shirt”, en hij strijkt aan de andere kant van de lijn even over het lichtblauwe bordeauxrode shirt, „claret and blue weet je wel, net zoals Aston Villa.”
FC Groningen
Maar er gaat natuurlijk niéts boven zijn FC Groningen shirts, die aan een speciale wand in zijn speciale voetbalshirtkamer hangen en ook op zijn website te bekijken zijn. Hij heeft er 155, van begin jaren 80 tot nu, maar hij is arjannooitgenoeg en wil graag nog „gebruikte shirts van toen ze de Beker wonnen” en die van De Leeuw is favoriet, als hij écht moet kiezen. Ondanks de crisis, zit hij nu niet vaker achter de computer om naar nieuwe shirts te speuren. Zou je misschien wel verwachten, beaamt hij, maar hij zit al de hele dag achter het beeldscherm tijdens het thuiswerken, „ik loop liever een blokje buiten ‘s avonds.”
Campagne
FC Groningen is deze week een campagne gestart, #laatonsweereensjuichen, voor veel Groningers een van de mooiste zinnen, uit het clublied. Het was woensdag nog trending in Europa op Twitter en de hashtag loopt als wit-groen-witte draad door de campagne van de FC uit Groningen, die momenteel in zwaar weer verkeert en deze week elf medewerkers moest ontslaan. Het doel: geld creëren. Supporters kunnen meerdere dingen doen, legt de bevlogen voetbalfan uit. Ze kunnen alvast een nieuwe seizoenkaart of een vijfjarenkaart kopen, een eenmalige donatie doen, geen compensatie slash restitutie vragen, iets in de fanshop kopen en natuurlijk op social media hun steun betuigen. En dat het werkt, blijkt wel uit de cijfers. Zo zijn al ruim 3100 seizoenskaarten verkocht.
𝙒𝙖𝙩 𝙚𝙚𝙣 𝙗𝙚𝙜𝙞𝙣! 💚
Sinds gisteravond zijn er 500 nieuwe seizoenkaarten besteld. De teller staat op 3135!👏
➡️ https://t.co/e1WOLCK0GV#FCGroningen #laatonsweereensjuichen 🟢⚪️ pic.twitter.com/IB9YxVihtG
— FC Groningen (@fcgroningen) May 14, 2020
Zelf verlengt hij zonder nadenken weer zijn vijfjarenkaart, vertelt de Groningen-supporter. Ruim 1400 euro wordt straks van zijn rekening afgeschreven, „als 500 mensen dat nu doen, tikt dat mooi aan en kunnen ze een poosje vooruit.”
Zelfde schuitje
Hij begrijpt de campagne wel. „Het is triest wat er nu gebeurt en alle clubs hebben er natuurlijk last van, we zitten met z’n allen in hetzelfde schuitje.” Maar toch zijn er wel clubs die „net wat meer vet op de botten hebben” of kunnen terugvallen op hun geldschieters. Clubs als FC Twente, Heracles en FC Groningen hebben dat allemaal niet, „wij hebben gelukkig wel de echte die-hard fans die wat voor hun club overhebben.”
Wat een club in nood van z’n achterban kan verwachten? Tja, wikt en weegt hij even. „Ik denk dat supporters graag hun steentje willen bijdragen en dat ook een goed gevoel geeft. Het zou een ander verhaal zijn wanneer het een verplichting zou zijn. Nu is het allemaal op vrijwillige basis en dat valt dan ook de goede kant op.”
Ook al gaan we lang niet altijd. Net als ons opa in 1971 2 seizoenkaarten gekocht. Vanuit Brabant naar de @fcgroningen #laatonsweereensjuichen #FCGroningen pic.twitter.com/Edq17y9kff
— Michiel van Veen (@MichielvanVeen) May 13, 2020
Hij ziet het terug in de reacties op social media, „ook Brabanders bijvoorbeeld die in Groningen hebben gewoond en een seizoenkaart kopen, terwijl ze misschien maar naar drie wedstrijden zullen gaan, als het straks weer kan.” Mooi om die voetbalharten zo gezamenlijk te zien kloppen, „maar we hadden het natuurlijk allemaal liever heel anders gezien.”
De Beker
Zo wonnen ze vijf jaar geleden nog de Beker, blikt hij even terug, waarna zijn grijns spontaan oppopt en door de telefoon te horen is. „Maar ja, misschien breken nu dan vijf magere voetbaljaren aan…” mijmert hij even hardop. Daarna zouden dan weer vijf vette voetbaljaren moeten aanbreken, zo besluit hij weer met die grijns. „Zullen we dan gewoon afspreken dat we over vijf jaar weer die Beker winnen?”