Eenrichtingsverkeer voetgangers Den Bosch
Een proef met eenrichtingsverkeer voor wandelaars is vorige week zo goed bevallen, dat deze maatregel wordt voortgezet. Zo hebben voetgangers minder kans op een coronabesmetting.
De gemeente Den Bosch neemt een aantal maatregelen om bezoekersstromen komend weekend te reguleren. Het gaat om een uitbreiding van het experiment dat vorig weekend in het centrum begon, waarbij Den Bosch eenrichtingsverkeer invoerde voor voetgangers in een deel van de binnenstad.
Drukte in nauwe straatjes
„Het eenrichtingsverkeer – zo zien we na de eerste proef – draagt voorzichtig positief bij aan het reguleren van de drukte in de wat nauwere straatjes. Daarom zetten we dat het komende weekend opnieuw in", kondigde de gemeente vrijdag aan.
De gemeente breidt de pilot zaterdag en zondag (Moederdag) uit door in hoofdwinkelstraten Hinthamerpromenade en de Hooge Steenweg loopstromen te scheiden met markeringen op de grond en met borden. Dit geldt ook voor de Markt, het centrale plein in de stad.
Verder brengt Den Bosch een scheiding aan tussen verschillende soorten kramen op de warenmarkt. Op de Markt staan kramen met etenswaren opgesteld, op de Parade de overige kramen. Op deze manier is er meer ruimte voor bezoekers om afstand tot elkaar te houden. Ook zijn er meerdere tijdelijke toiletten in de binnenstad opgesteld. De gemeente zet gastheren en gastvrouwen in met witte hesjes met de tekst Samen zijn wij Den Bosch. Die attenderen bezoekers van de binnenstad op de maatregelen.
Andere plaatsen
Ook Delft kampte de afgelopen tijd met drukte in de binnenstad. Zo riep de gemeente twee weken geleden mensen op zoveel mogelijk thuis te blijven, nadat was gezien dat het in het weekend drukker werd in de binnenstad. Een woordvoerder van de gemeente Delft laat weten dat in overleg met ondernemers wordt gekeken naar de inrichting van de openbare ruimte. In Giethoorn denkt de gemeente ook over een eenrichtingsmaatregel na. Op het water geldt dat in het drukke toeristenplaatsje al.
Amsterdam
Meerdere steden nemen de komende tijd maatregelen in de openbare ruimte om meer ruimte te bieden aan inwoners. Amsterdam en Eindhoven starten er maandag mee. Zo wil Amsterdam de maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer verlagen, zodat fietsers de rijbaan op kunnen en voetgangers meer ruimte hebben op stoep en fietspad.
De gemeente gaat het autogebruik ontmoedigen en wil inwoners aansporen vooral te lopen of de fiets te pakken. Als het autoverkeer toch flink toeneemt kunnen auto’s eventueel worden omgeleid of worden wegen afgesloten. Daarnaast zal mogelijk op de stoep eenrichtingsverkeer worden ingesteld en kunnen autoparkeerplaatsen worden ingezet voor het parkeren van de fiets.
Looproutes in winkelstraten
Eindhoven blijft mensen adviseren anderhalve meter afstand te houden en drukte te vermijden. De stad gaat aan de randen van de binnenstad zogeheten city hosts inzetten, die bezoekers aan de binnenstad welkom heten en hen wijzen op de looproutes in de winkelstraten. Ook worden ledschermen en tekstkarren ingezet om bezoekers te laten zien wat van hen verwacht wordt.