‘Mondkapjes inzetten bij afbouw maatregelen’
Tweede Kamer dringt aan op inzet mondkapjes als de coronamaatregelen wat worden versoepeld. In Duitsland gaat Zalando het veelgevraagde beschermingsmiddel online verkopen.
Gebruik van mondkapjes door burgers moet onderdeel worden van de afbouw van de coronamaatregelen. Een groot deel van de Tweede Kamer dringt hierop aan bij het kabinet. In landen om ons heen wordt het gebruik van bijvoorbeeld stoffen mondkapjes juist aanbevolen.
Het kabinet wil hier nog niet in mee. „Onwenselijk”, noemt zorgminister Hugo de Jonge het inzetten van gewone mondkapjes. Hij meldde dat ook woensdag al, tijdens de wekelijkse persconferentie. De experts waar het kabinet op vaart (zoals het RIVM), waarschuwen voor schijnveiligheid, maar geven aan dat bepaalde mondkapjes straks wel kunnen worden gebruikt voor contactberoepen.
‘Niet te star zijn’
Fractievoorzitter Klaas Dijkhoff, van de grootste coalitiepartij VVD, vraagt het kabinet „hier niet te star in te zijn". Hij wil kijken waar gewone mondkapjes kunnen helpen. CDA-voorman Pieter Heerma wil dat „vormen van mondbescherming" ook worden meegenomen in de exit-strategie, het proces waarin de coronamaatregelen worden afgebouwd.
Professionele mondkapjes gaan nu wegens tekorten alleen naar de zorg. „Maar als we straks gewoon weer wat gaan opstarten en middelbare scholieren gaan weer met het ov reizen. Geldt dan in Nederland ook niet dat dan alternatieve vormen van mondbescherming toch nodig zijn?", vraagt de christendemocraat zich tijdens een Kamerdebat van donderdag af.
Zalando verkoopt mondkapjes voor goed doel
Kledingverkoper Zalando voegt in de komende weken mondkapjes van textiel toe aan zijn onlineassortiment. De opbrengst van de verkoop daarvan gaat naar een goed doel, meldt het Duitse bedrijf. In Duitsland beveelt de regering mensen aan mondkapjes te dragen om verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan. Ook in andere landen geldt zo’n advies.
Concurrenten die het vooral moeten hebben van hun stenen winkels hebben het stukken moeilijker dan Zalando, weet topman Rubin Ritter. Daarom heeft het merk tot in ieder geval eind mei zijn bestelplatform voor hen opengesteld, zonder dat zij daarvoor commissie hoeven te betalen.
„Voor de kledingindustrie is dit het moment om online te gaan", zegt Ritter. „En wij kunnen het verschil maken door onze partners te helpen groeien op ons platform."