Victor Vanparijs
Victor Vanparijs Nieuws 15 apr 2020
Leestijd: 2 minuten

Jongeren door coronacrisis meer bereid tot vrijwilligerswerk

Jongeren voelen zich tijdens deze coronacrisis enorm betrokken bij de maatschappij: 71 procent vindt het belangrijk om iets te kunnen betekenen voor anderen. Bijna een op drie ondervraagde jongeren (31 procent) heeft ook recentelijk de daad bij het woord gevoegd, door bijvoorbeeld boodschappen te doen voor iemand uit de buurt.

Maar liefst 64 procent van hen heeft hun omgeving actief laten weten dat ze willen helpen waar nodig. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim duizend 12-19 jarigen in opdracht van Young Impact. Om die jongeren ook echt in beweging te krijgen organiseert het platform het landelijke initiatief ‘Young Impact Helpt’.

Bereidwillig

Het onderzoek laat ook zien dat jongeren enorm bereidwillig zijn om zich ook na de coronacrisis in te spannen voor de samenleving: bijna de helft (44 procent) geeft aan dit te willen doen, en meer dan de helft (53 procent) zegt dat de huidige situatie ervoor gezorgd heeft dat hij of zij nu meer geneigd is om iets voor anderen te betekenen.

Volgens Patrick Anthonissen, oprichter van Young Impact, zit er veel potentie in deze generatie jongeren. „Jongeren willen graag meedoen, maar je moet ze op de juiste manier inspireren om die stap te zetten. Er zijn ongeveer 3 miljoen jongeren, als ongeveer de helft hier iets mee wil gaan doen, dan praten we over anderhalf miljoen mensen. We zien het als onze taak om hiermee te helpen."

Influencers

Om jongeren te inspireren start Young Impact dus met een campagne. „Zo proberen we de jongeren handvatten te geven om in actie te komen. Influencers als Famke Louise laten jongeren zien hoe ze in actie kunnen komen en iets betekenen voor een ander.’’

Volgens Jos Ahlers, psycholoog en schrijver van het boek Gen Z, is de huidige generatie jongeren zeer maatschappelijk betrokken. „We zien dat jongeren altijd wel vrijwilligerswerk doen, binnen de sportvereniging bijvoorbeeld. Nu zijn ze echt op zoek naar manieren om anderen te helpen, bijvoorbeeld door boodschappen te doen.”

Niet de eerste crisis

De reden dat jongeren zo maatschappelijk betrokken zijn, komt doordat het niet de eerste crisis is die ze meemaken, zegt Ahlers. „Voor veel van die jongeren is dit de tweede crisis, na de financiële crisis van 2008. Ze zijn daardoor behoorlijk maatschappelijk bewust opgevoed."

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.