Hamsterwoede voorbij, maar drukte in supermarkten blijft
De omzetten van Nederlandse supermarkten lagen in de vorige week 7,1 procent hoger dan in dezelfde week in 2019, meldt marktonderzoeksbedrijf Nielsen.
Daarmee normaliseren de omzetten van de supermarkten weer een beetje meer na de hamsterwoede die losbarstte na de uitbraak van het nieuwe coronavirus in Nederland. De supermarktomzetten kwamen in de vorige week (week 14) uit op 824 miljoen euro.
Hamsterpiek
In de week daarvoor lag de omzet nog 9 procent hoger dan in de vergelijkbare week een jaar eerder. In de weken 12 en 11 werd er fors gehamsterd door Nederlandse consumenten. In week 12 lag de omzet 22 procent hoger. De piek was in week 11, toen supermarkten maar liefst 31 procent meer omzet draaiden dan in dezelfde week een jaar eerder. Alleen in de kerstweek van 2017 gaven Nederlandse consumenten in één week meer uit.
Volgens Marc Jansen, de directeur van het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel, is het gedaan met het hamsteren. „Dat denk ik ook omdat er bijna nergens meer lege schappen zijn. Die resterende 7 procent meer omzet kan goed worden verklaard met het effect van de weggevallen horeca en kantoorconsumptie."
Paasboodschappen
De directeur van de brancheorganisatie voor supermarkten deed gisteren een oproep aan consumenten om deze week niet allemaal op vrijdag en zaterdag de paasboodschappen te doen en om alleen te komen. In hoeverre daar tot nu toe gehoor aan wordt gegeven kan hij nog niet aangeven. Hij verwacht dat de omzet deze week weer gaat pieken. „Normaal, dus in tijden zonder corona, spreek je van een omzet van 750 miljoen euro in een week. Tijdens de paasweek kan dat goed naar de 950 miljoen euro gaan", aldus Jansen.