‘Bij het ene huis is er veel mogelijk gemaakt, bij het andere niets’
Er moet versoepeling komen rondom de bezoekmogelijkheden bij verpleeghuizen. Dat bepleit Landelijke Organisatie Cliëntenraden (LOC) in aanloop naar de nieuwe persconferentie van Mark Rutte.
Marthijn Laterveer, coördinator bij het LOC, krijgt al wekenlang veel verhalen binnen over bijvoorbeeld familieleden die niet meer op bezoek kunnen. Volgens hem zou dit wel mogelijk moeten zijn. „Niet door een algemene maatregel, maar door verpleeghuizen de ruimte te geven maatwerk te leveren.”
Er zijn namelijk best alternatieven mogelijk. „Alleen wordt dat in ieder verpleeghuis anders aangepakt”, zegt Laterveer tegenover de NOS. „Bij het ene huis wordt er veel mogelijk gemaakt, bij het andere huis vrijwel niets.”
Belschema
Dat ondervindt ook een mantelzorger – die niet met naam genoemd wil worden – die in twee verschillende verplegingshuizen naasten heeft zitten. Zo kan ze naar het ene verplegingshuis bellen op gezette tijden, maar bij de andere locatie geldt die regeling niet. Enige coördinatie zou een goede uitkomst bieden. „Want alle familieleden bellen naar hetzelfde nummer. En dan houd je de telefoon van het huis bezet. Bovendien moeten de medewerkers steeds met de telefoon naar de cliënten lopen. Terwijl ze het al zo druk hebben omdat er vanwege de lockdown geen vrijwilligers meer mogen helpen.”
„Zorg is mensenwerk”, vertelt Laterveer. „Een locatiemanager of een verpleegkundige kan een groot verschil maken hoe de zorg en het contact tussen mantelzorgers en familie wordt geregeld. En ook of een hoofdkantoor helpt met hoe een locatie het goed kan doen of alles centraliseert. Maar helemaal voorkomen doe je verschillen niet. Albert Heijn bijvoorbeeld heeft een heel strikt regime, en toch is de ene winkel de andere niet.”