‘App bepaalt wie in de trein en bus mag of niet’
Een app die helpt te bepalen of je vandaag met de bus of trein mag, of niet. Over zo’n reserveringssysteem wordt serieus nagedacht, omdat er vanwege het coronavirus straks veel minder ruimte is in het ov.
Dat zeggen betrokkenen rond een ambtelijke werkgroep die met ov-bedrijven nadenkt over mobiliteit in de anderhalvemetersamenleving vrijdag in NRC.
Als de anderhalve meter gehandhaafd blijft, dan kan het aantal reizigers in het openbaar vervoer hooguit een kwart bedragen van de aantallen vóór de crisis. Dat zegt woordvoerder Pedro Peters van OV-NL, de branchevereniging van ov-bedrijven. „Op dit moment is dat 10 tot 15 procent. De groeiruimte is dus minimaal.” Metro berichtte eerder over de enorme afname van ov-gebruik in coronatijd.
Vrijblijvend karakter straks verdwenen
Inmiddels is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een werkgroep opgericht met ov-bedrijven en reizigersorganisaties die dit vraagstuk moet bespreken. Want het vrijblijvende karakter van nu – met de oproep om geen bus of trein te nemen als het niet noodzakelijk is – voldoet straks niet meer, zegt Peters van OV-NL. „Dat kan alleen met tijdslots en een verbod op niet-noodzakelijke reizen. Het kabinet zal moeten aangeven wie wanneer mag reizen."
Hij krijgt bijval van reizigersvereniging Rover en werkgeversorganisatie VNO-NCW. „De overheid geeft straks aan wat kan en mag", zegt een woordvoerder van VNO-NCW.
20 tot 25 procent reizigers blijft over
Treinen, trams en bussen houden hooguit een kwart over van de reizigers van vóór de coronatijd vanwege de maatregel om 1,5 meter afstand te bewaren. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat met de ov-sector bezig is oplossingen die praktisch werkbaar en uitvoerbaar zijn te bedenken, meldt „dat er veel ideeën op tafel liggen".
Zo zouden bepaalde groepen zoals studenten of scholieren in een bepaalde tijd kunnen reizen of zouden de treinen iets langer kunnen worden gemaakt. Meer treinen laten rijden is amper mogelijk, omdat het spoor al overvol is. In ieder geval blijft het openbaar vervoer, ook na een eventuele versoepeling van de coronamaatregelen, voorlopig bedoeld voor noodzakelijke reizen, aldus het ministerie.
‘Slecht idee’
Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV neemt afstand van de suggestie dat een speciale app een middel zou kunnen zijn om drukte in het ov tegen te gaan. „Deze app is niets meer dan een technische uitwerking van een eerder geopperde ov-vergunningspas, waar ook brancheorganisatie OV-NL al afstand van nam. Naast grote privacyproblemen die aan deze app kleven en de slechte reputatie die het ov heeft op het vlak van privacy zijn er meerdere redenen te noemen waarom zo’n app een slecht idee is."
Maatschappij Voor Beter OV wijst erop dat niet iedereen een smartphone in zijn bezit heeft om een app te gebruiken. Controle op het juiste gebruik van de app en het niet reizen zonder zo’n app, is volgens de organisatie ondoenlijk.