Supermarktpersoneel belt vakbond massaal met klachten
Vakkenvullers moeten beter beschermd worden in deze coronacrisistijd. Zij lopen in de supermarkt extra risico door het gedrag van sommige klachten, die de nu geldende 1,5 meter afstand-regel aan hun laars lappen. CNV trekt aan de bel.
De vakbond maakt zich zorgen om het supermarktpersoneel, onder wie het coronavirus in rap tempo verspreid zou kunnen worden. Volgens voorzitter Piet Fortuin komen er veel alarmerende telefoontjes binnen bij het CNV. „Veel medewerkers zijn doodsbang en bellen ons plat met klachten. Medewerkers die er iets van zeggen krijgen een grote mond terug."
CNV roept supermarktbazen, maar ook de politiek op om actie te ondernemen. Zo zou elke vestiging een toezichthouder moeten aanstellen die erop toeziet dat alle klanten een winkelwagentje gebruiken tijdens het boodschappen doen. Dit zorgt automatisch voor afstand tussen de mensen. Daarnaast wil CNV dat vakkenvullers alle ruimte moeten krijgen bij het doen van hun werk en moeten er spatschermen komen om caissières te beschermen.
Ongehoord
Supermarktmedewerkers melden zich bij het CNV met klachten over onbeschoft gedrag van klanten, gedrag waar ze niet zo eenvoudig zelfstandig tegenop durven te treden. „In supermarkten werken veel jonge medewerkers. Eigenlijk zijn het nog kinderen van 15, 16 jaar. Vaak niet assertief genoeg om klanten een weerwoord te geven en om hun grenzen aan te geven." Ook hierin ligt de verantwoordelijk bij de werkgever, zegt het CNV.
De politiek moet ook een rol spelen. „Wij roepen op tot meer controles vanuit de inspecties. Het kan niet zo zijn dat (veelal jonge) medewerkers de prijs voor de Corona-crisis betalen. Zij verdienen onze bescherming", zegt Fortuin. Het treffen van strenge maatregelen vanuit de overheid heeft volgens hem weinig zin als die maatregelen in supermarkten niet worden nageleefd.