OV ziet direct afname van 80 procent in transacties
Dat het land flink stilligt, is goed te zien aan het openbaar vervoer. Volgens cijfers van Translink zijn er maandag zo’n 1,8 miljoen transacties geweest, normaal op een maandag ligt dat boven de negen miljoen.
Voor de vervoersbedrijven zijn het dan ook rare tijden. „We heten cruciaal te zijn, willen ook zo lang mogelijk ons werk blijven doen en tegelijkertijd is er de oproep om thuis te blijven en zo min mogelijk te reizen’, zegt voorzitter Pedro Peters van brancheorganisatie OV-NL tegenover de Volkskrant.
De NS merkte het maandagochtend ook dat er een enorme afname was: van wel 85 procent vergeleken met een normale ochtendspits. De dienstregeling blijft vooralsnog normaal, behalve dan de extra spitstreinen, die zijn geschrapt.
Waarschijnlijk lees je deze tweet vanuit huis, want vanmorgen zagen we 85% minder reizigers in de trein dan normaal op maandag. Zet 'm op allemaal en let op elkaar! 💛💙 pic.twitter.com/87mQNv2ugI
— NS online (@NS_online) March 16, 2020
Patiënt aan het werk
Huisartsenpost Eemland, gevestigd in Amersfoort en Barneveld, geeft vanaf dinsdag ‘s avonds en in het weekeinde digitaal consult om werklast en kans op besmetting te verminderen. Daarbij worden de patiënten zelf aan het werk gezet.
Patiënten, of ze nu denken dat ze besmet zijn met het coronavirus of de dokter voor iets anders dringend nodig hebben, moeten dat consult wel zelf voorbereiden door van te voren vragen te beantwoorden en eventueel foto’s en video’s toe te voegen. Dat levert tijdwinst op. Het consult kan vervolgens worden afgehandeld door chatten of videobellen.
Spreekuur
Ruim 350.000 mensen in de regio Eemland kunnen gebruik maken van de nieuwe onlinedienst, die gewoon Spreekuur heet en de afgelopen dagen is getest met 140 mensen. Gebleken is dat de hulpvragers het invullen en opladen niet als erg belastend ervaren. „Dat valt in de praktijk reuze mee", aldus een woordvoerder.
Het project kan ook voor de toekomst nog het een en ander opleveren, zo is de hoop: „De coronacrisis maakt duidelijk hoeveel bijdrage e-healthoplossingen kunnen leveren. Met deze dienst kunnen we patiënten locatie-onafhankelijk helpen en de zorg toch toegankelijk en persoonlijk maken, voor corona en niet-corona gerelateerde klachten", zegt Dianne Jaspers, medisch directeur en huisarts van Huisartsenpost Eemland.