Iris Hermans
Iris Hermans Nieuws 12 mrt 2020
Leestijd: 2 minuten

#coronahulp: autoritjes, boodschappen en ‘handen’ massaal aangeboden

Betrokken twitteraars dragen graag hun steentje bij en bieden met sympathieke #coronahulp hun diensten (of auto, helpende handen, huiskamer) aan, of durven erom te vragen.

„Mocht je je vertrouwen kwijt zijn in de mensheid, check gewoon ff alle tweets met #coronahulp.”

In deze tijd van nood zijn Twitter-gebruikers een campagne begonnen om elkaar te helpen. Onder de noemer #coronahulp, bij voorkeur ook met het kengetal erachter, bijvoorbeeld #coronahulp050, vragen twitteraars of anderen iets voor ze kunnen doen of bieden ze aan om iets voor anderen te doen. Zo twitteren mensen dat ze bereid zijn om boodschappen voor anderen te doen. Anderen vragen automobilisten om een lift, omdat ze liever niet met het openbaar vervoer reizen.

Twitteraar Suze Zijlstra begon ermee en wordt geprezen door andere Twitteraars voor deze sympathieke actie (#heldin). „Ik hoop dat we de komende tijd behalve social distancing ook veel solidariteit mogen uitoefenen. Zoals: sommigen zullen wegens kwetsbaarheid (bijv. al een ernstige ziekte) preventief zelf-isoleren. Helpen met hun boodschappen kan al fijn zijn, dan hoeven ze iig de deur niet uit”, zegt ze op Twitter.

https://twitter.com/_Polichinelle/status/1238132723904057346

De hashtag met daarin de naam die de afgelopen weken niemand kan zijn ontgaan, wordt ook gebruikt om bekenden even een hart onder de riem te steken.

Toch stellen mensen ook hardop de vraag, of de zo goedbedoelde aangeboden hulp wel bij de juiste mensen aankomt.

https://twitter.com/leinmarjob/status/1238131261039947776

Het is overigens niet de eerste keer dat twitteraars elkaar te hulp schieten. Twee jaar geleden ontstond de campagne #treinpoolen, toen het treinverkeer in en rond Amsterdam platlag. Gestrande reizigers zochten en vonden zo automobilisten met wie ze mochten meerijden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.